Uzavření a nucená oprava mostu přes Jílovský potok u Kovočasu v Dolním Oldřichově je pouze jeden z řady problémů, se kterými se bude muset Děčín vypořádat. Má totiž ve svém majetku skoro tři stovky mostů, mostků a nejrůznějších propustí. Jejich stav není zrovna nejlepší a může se ještě zhoršovat. Na potřebné opravy a údržbu nemá město dost peněz.
„Tyto objekty necháváme pravidelně kontrolovat pracovníky odborných firem. Z výsledků prohlídek se pak dozvíme, jaký je stav konkrétního mostu a snažíme se doporučené opravy a zásahy uskutečnit. Od toho se odvíjejí i požadavky na přidělení peněz z rozpočtu města. Většinou ale na tyto účely jich dostaneme méně, než bychom k zajištění nápravy potřebovali,“ přiblížil problematiku šéf odboru místního hospodářství í a majetku města Tomáš Martinček.
Méně peněz
S krácením nárokovaných financí se každoročně musí vyrovnávat i další odbory děčínského magistrátu. V případě místních komunikací a stavbách na nich je ale každé snížení výdajů patrné na zhoršení jejich stavu. Není tedy divu, že na stupnici od jedné do sedmi správci mostů nevidí sedmičku rádi. S tímhle číslem se totiž pojí povinnost most uzavřít, protože se ocitl v havarijním stavu. Je to i případ mostku u Kovočasu.
„Nastala tam situace, že se lidé ke svým domovům musí dostávat po vymezené objízdné trase. Chceme tuhle záležitost co nejdříve vyřešit a proto musíme v rozpočtu najít peníze alespoň na provizorní přemostění. Celková rekonstrukce nebo stavba nového mostu bude totiž finančně a tudíž i časově náročnější záležitostí,“ tvrdil náměstek děčínského primátora Pavel Sinko.
Zlepšení nelze očekávat
V několika nejbližších letech ale celkové zlepšení stavu mostů a mostků nelze očekávat. Děčín totiž musí přednostně vynakládat peníze na zajištění akcí, které se staly součástí Integrovaného plánu rozvoje města. Podstatnou část nákladů uhradí Evropská unie, ale město musí investice nejdřív zaplatit z úvěru a pak dostane vynaložené peníze z evropských fondů zpátky.
„Zhoršení stavu některých mostů a doprovodných staveb na děčínských místních komunikacích způsobila loňská a letošní povodeň. Škodily zejména rozvodněné potoky a menší vodní toky,“ poznamenal Tomáš Martinček. Město muselo přikročit k uzavření mostků a vybudování provizorních přemostění například v ulici Liberecká a nebo v místní části Lesná. Přitom nelze vyloučit, že podobná nepopulární opatření budou muset následovat i v případě dalších staveb, u kterých se stav zhoršuje a riziko jejich využívání rok od roku stoupá.
Frekvence dopravy je vyšší
„I v okrajových částech města, kde dříve během dne projelo jen několik automobilů, frekvence dopravy stoupá. Tím samozřejmě dochází i k většímu zatížení mostů a potřebě častějších oprav,“ dodal šéf majetkového odboru města.
Na řadu teď přišla kontrola Tyršova mostu, jehož stav nechává město prověřovat vzhledem k frekvenci dopravy častěji, než v případě jiných komunikačních spojnic. Protože před lety most prošel generální opravou za více než dvacet milionů korun, nejsou následující zásahy na něm už tak finančně náročné. Jestli je všechno v pořádku a nebo bude potřebný nějaký další náročnější zásah, to bude zřejmé až z kontrolního protokolu. Ten zatím magistrát k dispozici nemá.