Novou zkušenost zažilo už v těchto dnech mnoho lidí na Děčínsku. Na ulici je zastavují dealeři zdravotních pojišťoven, kteří jim nabízejí přestup od jejich pojišťovny k jiné, často doprovázený nabídkou bonusů.

„Zastavil mě u nádraží seriózně vyhlížející chlápek. Čekal jsem, že jde zase o klasickou nabídku přestupu k jinému mobilnímu operátorovi, ale překvapil mne. Nabídl registraci k jiné zdravotní pojišťovně, a to dokonce hned na místě pro celou mojí rodinu. Odmítl jsem, ale letáček jsem si od něj samozřejmě vzal. Hned si odchytil někoho jiného,“ řekl Karel Jandák z Děčína. Dodal, že mu zástupce pojišťovny nabídl rovnou vyplacení bonusu čtyři sta korun na místě, když mu podepíše registraci.

Neinformují o všem

Zuzana Brávníková ze zdravotní pojišťovny Metal Aliance před podepisování takzvané předregistrace varuje: „ Dealeři zatajují podstatné informace o možnosti, že lidé budou muset změnit svého lékaře nebo platit za péči hotově. Jde o desítky našich pojištěnců, kteří se rozhodli od nás přejít k pojišťovně, která však nemá vytvořenou síť smluvních zařízení.“ Konkrétně na Děčínsku eviduje tato pojišťovna kolem dvacet žádostí o zrušení takové přeregistrace.

Zástupci pojišťoven také chodí přímo do ordinací praktických lékařů i jiných specialistů, kterým nabízejí podepsání smlouvy s jejich pojišťovnou. To se ani samotným doktorům nezdá. Vadí jim i jejich často neomalené chování.

Vlezou až do domu

„V ordinaci se mi objevili dva pánové od jisté pojišťovny a nabízeli mi právě, abych s ní uzavřela smlouvu. Já ale nemám s touto pojišťovnou žádnou zkušenost. Nevím ani, jestli je spolehlivá a včas a jak proplácí úkony. Krom toho nemám jediného pacienta, který by u ní byl, tak jsem je odmítala,“ podělila se o svou zkušenost zubařka z Varnsdorfu. Svoje jméno ovšem odmítla zveřejnit. Co ji ovšem vyvedlo z míry, byla skutečnost, že ji za čtrnáct dní přišla předvyplněná smlouva, na které scházel pouze její podpis. K ní byl přiložen průvodní dopis, ve kterém stálo, že pojišťovna připravila smlouvu, jak si lékařka přála. Zahodila ji. Někteří oslovení lidé také příliš nekontrolují, co podepisují. Na papír dají svůj podpis, jen aby se dealerů zbavili. Náboráři rovněž navštěvují potenciální klienty i doma, když obcházejí celé domy.

Nechte si čas na rozmyšlenou

„Pokud lidé dealery přijmou, měli by si je jen vyslechnout a nenechat se tlačit k okamžitému podpisu. Poskytnuté informace by si měli nejdříve ověřit, a teprve pak se v klidu rozhodnout. Pro správné rozhodnutí doporučuji změnu pojišťovny konzultovat nejprve se svým praktikem, a také se podívat na internetové stránky dané pojišťovny. Solidní pojišťovna na nich uvádí i seznam svých smluvních lékařů podle odborností,“ radí Robert Hrabčík z děčínského Sdružení obrany spotřebitelů. Na rozmyšlenou a na získání informací mají totiž klienti spoustu času. Přestup od pojišťovny k pojišťovně je možný jednou za dvanáct měsíců, vždy k začátku čtvrtletí. Pokud se nechají zlákat k předregistraci, mohou své rozhodnutí vzít zpět nejdříve za rok.

Činnost pojišťoven, respektive dealerů, nevnímá v regionu každý lékař jako problém. Děčínský praktik uvedl, že o návštěvách v ordinacích nemá informace ani od ostatních lékařů: „Od nesmluvní pojišťovny jsem obdržel pouze informační dopis, osobně mě dealeři nenavštívili. Několik mých pacientů se přeregistrovalo k jiné pojišťovně, se kterou nemám smlouvu. Vzhledem k tomu, že těchto lidí přibývá, uvažuji o jejím uzavření .“