Čeština je pro deváťáky u přijímacích zkoušek snadnější než matematika, vyplývá to z dat, která Deník získal od Cermatu, který má zpracování přijímacích zkoušek na starosti.

Na Děčínsku si nejlépe poradili s přijímacími zkouškami žáci devátých tříd mířící na gymnázia v Děčíně a v Rumburku. „Na češtinu jsou lépe připraveni. Na matematiku musí mít logické učení, to je složitější na naučení se. Kdežto čeština je ve chvíli, kdy se naučí chápat text,“ říká ředitelka děčínského gymnázia a češtinářka Lenka Holubcová.

Na její škole, stejně jako na gymnáziu v Rumburku, mají pro deváťáky přípravné kurzy. Ty jim mají usnadnit zvládnutí přijímacích testů, které jsou svou strukturou a povahou odlišné od toho, jak se děti učí na základních školách. „Vypsali jsme čtyři kurzy a všechny jsou beznadějně zaplněné,“ přibližuje zájem o kurzy ředitelka děčínského gymnázia.

Průměrně si na této škole poradili žáci s 69,5 procenta úloh z českého jazyka. Ti nejslabší měli o necelých dvacet procentních bodů méně. „Nejméně bodů jsme loni zaznamenali v češtině 26 a v matematice 19,“ doplnila Lenka Holubcová. Tedy na 52 procent z češtiny a 38 procent v případě matematiky.

Že jsou zkoušky z matematiky opravdu těžší než ty z češtiny potvrzuje také ředitelka rumburského gymnázia Lenka Laubrová. „Přijímací zkoušky z matematiky jsou opravdu těžké, jsou vždy těžší než z češtiny. Musíte mít cit. Jen talent ale nestačí. Jak jsou dnes děti málo numericky zběhlé, mají problém s tím rychle počítat. Matematika je totiž také o drilu, který dnes není příliš populární,“ přibližuje pohled matikáře ředitelka rumburského gymnázia, která je absolventkou matematicko-fyzikální fakulty. Jaké byly nejhorší výsledky úspěšných uchazečů na této střední škole ale nechtěla prozradit. „Nepřijde mi dobré taková čísla zveřejňovat bez dalšího vysvětlení. Navíc to nejsou jediná kritéria, která rozhodují o přijetí,“ vysvětlila Lenka Laubrová.

Kromě češtiny a matematiky mohou uchazeči o studium získat další body například za prospěch nebo za účast na nejrůznějších olympiádách, především na vyšších kolech. Například na děčínském gymnáziu mohou žáci získat maximálně po padesáti bodech za češtinu a matematiku, dalších až dvacet bodů pak mohou získat za prospěch a až patnáct bodů za účast na olympiádách. Dohromady tak mohou při přijímacích zkouškách získat až 135 bodů.

Kromě gymnázií v Děčíně a v Rumburku jsou na Děčínsku ještě další dvě gymnázia. Českokamenické gymnázium se zaměřuje výhradně na osmileté gymnázium, Biskupské gymnázium ve Varnsdorfu pak pouze přibírá jen pět žáků do kvint.

Čísla u jednotlivých škol ukazují, jakých výsledků při přijímačkách průměrně dosáhli všichni uchazeči o studium na dané škole. Čím vyšší číslo, tím lepší průměrný uchazeč. Čísla zahrnují přijaté i nepřijaté žáky. Jde o průměr z přijímaček na čtyřleté studijní obory (nezahrnují tudíž např. šestiletá a osmiletá gymnázia).

Škola / Čeština / Matematika
Gymnázium Děčín / 69,5 % / 51,5 %
Gymnázium Rumburk / 56,9 % / 38,4 %
EAO Děčín / 53,8 % / 34,5 %
VOŠ a SPŠ Děčín / 51,4 % / 37,5 %

Zdroj: Data Deník získal od projektu prijimacky.ai, který je zpracoval na základě oficiálních dat z Cermatu.