Město Děčín totiž zahájilo práce na změně územního plánu, která umožní vybudování přivaděče k dálnici D8. Ten by měl vést centrem města tunelem skrz Pastýřskou stěnu a vyústit nad Dolním Oldřichovem. Následně by řidiči měli přejet údolí Jílovského potoka po vysokém mostu a pokračovat v téměř nezastavěné krajině jižně od Děčína. Územní plán by měl být hotov v roce 2015.

„Je k tomu potřeba prověřit některé věci, především v územním plánu Ústeckého kraje, protože se to dotýká více obcí. Teprve poté, co to bude v krajském územním plánu, zapracujeme změny do našeho územního plánu,“ řekl primátor Děčína František Pelant (ČSSD) k návrhu, který vzešel z jednání dopravního výboru děčínského zastupitelstva.

Kromě vybudování přivaděče v Pastýřské stěně doporučil dopravní výbor také schválit tak zvanou velkou variantu Folknářské spojky. Ta by měla řešit napojení přivaděče ve směru od Benešova nad Ploučnicí.

Nechybělo mnoho a o doporučení dopravního výboru se vůbec nejednalo. Opozičním zastupitelům se totiž nelíbilo, že nedostali před jednáním k dispozici mapový nákres zamýšlené varianty.

„Přiznám se, že úplně variantu pod Pastýřskou stěnou neznám. A my jsme do podkladů nedostali žádný nákres,“ řekl Robert Poskočil (Severočeši.cz).

„Kdybych byl jako ve škole, tak řeknu, ať se přihlásí ten, kdo variantu pod Pastýřskou stěnou zná. Hlasovat o něčem, s čím jsme nebyli seznámeni mi připadá pod úroveň,“ řekl Jiří Zeman (ODS).

„Právem a snad i povinností každého zastupitele je informovat se také sám. Tato varianta je probíraná horem, dolem a bylo možné do ní nahlédnout. Ale souhlasím, že to mohlo být přiloženo,“ uvedl člen dopravního výboru Ivan Stríbrský (ČSSD) s tím, že přivaděč byl vždy považován za prioritu. O jeho vybudování totiž usiluje Děčín již velmi dlouho. S rostoucí kamiónovou přepravou a po vybudování dálnice totiž výrazně vzrostlo zatížení některých městských částí Děčína a okolních obcí.

S návrhem na vybudování přivaděče skrz Pastýřskou stěnu přišel loni v létě Jaroslav Foldyna (ČSSD).

„Za nejdůležitější považuji fakt, že je přijatelnější pro ekology, než jakákoliv jiná varianta, důležité je, že nějaká reálná varianta vůbec je,“ prohlásil tehdy Foldyna.

V minulosti bylo připraveno již několik variant přivaděče. Mimo jiné se uvažovalo o jejím vedení údolím Chrochvického potoka, okolím Malšovic nebo v tělese železniční trati do Jílového a Oldřichova u Duchcova, tzv. Kozí dráhy.

Proti všem možnostem se vždy ale zvedly vlny odporu. Jednou nesouhlasili lidé bydlící v dotčené oblasti, jindy nevydalo souhlas Ministerstvo životního prostředí, případně se proti postavily ekologické organizace. Tisíce kamionů a osobních automobilů tak jezdí centrem Děčína a přes celé Jílové. Po vybudování přivaděče mimo silně obydlené oblasti by se tak mohlo ulevit přibližně dvaceti tisícům lidí.