Lidé, kteří se chystají na jaře vyrazit do ulic Děčína na kole, se budou muset obejít bez nových značených cyklostezek. Město na ně zatím nemá peníze. Přitom jsou cyklisté podle policie rizikovou skupinou v dopravním provozu, a jízda po silnici pro ně není bezpečná.
„Není tu žádná chráněná cyklostezka, po které bych se mohl přes město dostat. Na silnici je to fakt riskantní. Každý říká, jak je ježdění na kole ekologické a zdravé a nikdo pro nás nic neudělá,“ rozhořčil se Jiří Holubík z Děčína. Dodal, že s rodinou by si do města na kole vůbec netroufl. Nejvíc se obává toho, až se začne na jaře znovu opravovat Nový most, protože pak bude centrum města zase přeplněné náklaďáky.
„Stezky, vyhrazené pouze pro cyklisty by v Děčíně být měly, už jen pro bezpečnost silničního provozu,“ potvrdil mluvčí policie Ladislav Cvik. Podle něj cyklisté na silnici ohroženi jsou. Loni se stalo přímo v Děčíně šestnáct dopravních nehod, kterých se cyklisté zúčastnili. Nejhůře dopadl podle Cvika muž, kterého na Novém mostě přitlačil nákladní automobil na svodidla a zdevastoval mu nohu. Policii také v Děčíně chybí dopravní hřiště, kde by mohla děti naučit pravidla bezpečného ježdění na kole.
„Setkáváme se totiž s tím, že rodiče nechtějí pouštět děti na kola,“ řekl Ladislav Cvik.
„Děti bez dozoru venku jezdit nenechám. Bydlím sice u parku, kde cyklotrasa je, ale co když mi vjedou na silnici?“ souhlasila Gábina Figarová z Děčína.
V současnosti vedou po silnicích ve městě totiž pouze cyklotrasy, označené značkami. Přitom vyhnout se ježdění po silnici při přejezdu města nejde.
„Přejet Tyršův most je pro mě o nervy. Po silnici se bojím a jakmile vjedu na chodník, riskuji, že mě budou městští policajti pokutovat. Tak musím slézt a kolo po chodníku tlačit,“ stěžoval si Lukáš Pokorný z Děčína.
Strážníci opravdu cyklisty na Tyršově mostě hlídají. Ale podle vyjádření mluvčího městské policie Tomáše Pavlíka k nim přistupují individuálně: „Ne každého, kdo jede po chodníku hned pokutujeme. Záleží na závažnosti přestupku, někdy stačí jen domluva.“ Podle městské policie nemají cyklisté na chodnících totiž co dělat.
„Jsou to vlastně řidiči bezmotorových vozidel a musí jezdit po vozovce. Samozřejmě by bylo potřeba, aby se k nim ostatní řidiči chovali ohleduplně, ale to je na lidech,“ uzavřel Pavlík.
Podle Pavlíka je však problémů s cyklisty naprosté minimum: „Máme tak jeden případ v týdnu, kdy někomu domlouváme, nebo řešíme dopravní přestupek.“
Na městskou policii se mohou cyklisté obrátit v konkrétních případech, kdy je někdo na silnici ohrozil, ale nedělají to.
„K čemu by mi to bylo? Když okolo mě jede tirák, mám co dělat, abych se udržel na kole. Až mě někdo srazí, samozřejmě zavolám,“ pousmál se Jiří Holubík.
Jediné cyklostezky, na kterých se mohou lidé na kolech zatím cítit bezpečně, vedou pod zámkem a směrem na Dolní Žleb. Ty na sebe ale nenavazují. Podle Markéty Lakomé z děčínského magistrátu sice město má vypracovanou studii Městské cyklostezkové sítě, ale není to jeho priorita.
„Současné úpravy komunikací ve městě se už dělají z ohledem na to, že se budou další cyklostezky budovat. Ovšem jestli to bude ještě letos, záleží na tom, jak městu vyjdou peníze. Magistrát se zaměří nejdříve na rekonstrukci centra Podmokel,“ řekla Lakomá.
S dopravním hřištěm ale podle ní magistrát počítá: „Na stavbu dopravního hřiště při Základní škole v Želenicích byl vypracován projekt a vydáno územní rozhodnutí. Rozpočtové náklady na stavbu byly nárokovány v rozpočtu na letošek.“