Ušetřit si namáhavé stoupání na nejvyšší bod Děčínska? Není problém, po zimní přestávce opět vyrazily na Sněžník cyklobusy. Ty by v budoucnu mohly spojit i České Švýcarsko s Českolipskem.
Až do konce října se mohou nechat vyvézt cyklisté téměř pod vrchol Děčínského Sněžníku. Již několikátou sezónu sem totiž děčínský dopravní podnik vypravuje pravidelné cyklobusy. Ty jezdí vždy třikrát denně o víkendech a státních svátcích z autobusového nádraží.
Cyklisté ale musí počítat s tím, že do jednoho spoje se vejde nanejvýš šestnáct kol. Na první ranní spoj si ale mohou vyzvednout rezervaci na dispečinku v autobusovém terminálu v Uhelné ulici.
V minulých letech byl zájem o svezení cyklobusem poměrně velký, mnohdy se ani všichni cyklisté na přívěs za autobus se svými koly nevešli.
Milovníci cyklistiky by se do dvou let mohli také dočkat spojení cyklobusy mezi Českolipskem a Českým Švýcarskem. Do řešení turistické dopravy, která by lépe propojila Českolipsko s Děčínskem a německým územím, se pustili zástupci Obecně prospěšné společnosti České Švýcarsko a Místní akční skupina (MAS) Šluknovsko.
Výsledkem schůzky se zástupci obcí a sdružení z Českolipska je mimo jiné plán na zavedení nového cyklobusu z České Lípy do Německa.
„V úvahu přicházejí dvě trasy. Na jedné by autobus nabíral sportovce také v Novém Boru, Sloupu v Čechách a Krompachu," říká mluvčí Městského úřadu v České Lípě Kristýna Brožová.
Cílem spoje by byl německý Oybin, kde by cyklisté mohli pohodlně jezdit po místních stezkách a večer se stejně bezproblémově dostat zpět.
Na druhé lince by se kolaři do Německa vydali přes Děčín a Hřensko do Bad Schandau.
„Konkrétní zastávky a trasy bychom měli znát do tří měsíců. Od toho se bude odvíjet i rozpočet akce. Jaká by byla případná finanční spoluúčast města, bude záležet na tom, zda se podaří získat dotaci v rám ci příhraniční česko-německé spolupráce," dodává mluvčí.
Autobusy uzpůsobené přepravě kol by na nové trasy mohly vyjet už v roce 2015. Českolipsko, coby oblíbený cíl cyklistů, by tak místním i návštěvníkům mohlo nabídnout další zážitky a díky lepšímu spojení přilákat nejen na místní cyklostezky nové turisty z Německa.
Podle Jiřího Raka z Obecně prospěšné společnosti České Švýcarsko, která jednání o turistické dopravě svolala, však propojení regionů kulhá i v dalších ohledech.
„Problém vidím například i v malém využití už fungujících spojů a jejich propagaci turistům," podotýká Jiří Rak.
Příkladem je vlaková trať z České Lípy do Rumburku a zpět.
„Kdyby se podařilo zajistit větší pravidelnost spojů a zřejmě i rozšíření kapacity pro kola během sezóny, bylo by na světě ideální spojení nejen pro cyklisty na další zajímavá místa na obou stranách," dodává.