"Ke změně došlo z důvodu požárního zákazu provozu parních lokomotiv na většině území České republiky. Proto bude v čele Císařského vlaku historická motorová lokomotiva," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Půjde o lokomotivu 753.001, tedy o první stroj původního označení T 478.3001. Od dalších sériových lokomotiv se liší třeba hladkými bočnicemi. "Od ostatních lokomotiv podobného typu se pak velmi výrazně liší použitým historickým nátěrem v šedé a zelené barvě. Lokomotiva patří do sbírek podnikového železničního muzea Českých drah," dodal Šťáhlavský.

Císařský vlak odjíždí v 8.25 z Děčína hlavního nádraží a zastavuje v Ústí nad Labem na hlavním nádraží, v Teplicích, Bílině, Mostě, Chomutově - město, Chomutově a Kadani-Prunéřově. Do Kadaně má příjezd v 10.48. Na zpáteční cestu se vydá v 16.10.

Jízda je součástí historických slavností v Kadani, které připomínají návštěvu císaře Karla IV. ve městě. Fanoušci železnice mají letos navíc ojedinělou možnost prohlédnout si tzv. Prezidentský vlak, tekrý je tento týden přístupný v depozitáři Národního technického muzea v nedalekém Chomutově.

Lokomotiva 753.001, podle dřívějšího systému označení T 478.3001Byla vyrobena podnikem ČKD Praha v roce 1968. Následně bylo vyrobeno do roku 1977 více než 400 strojů tohoto typu. Významně tak tyto lokomotivy ovlivnily ukončení parního provozu v 70. letech minulého století na mnoha tratích v bývalém Českloslovensku, když nahradily řadu silných parních lokomotiv hlavně v čele osobních a rychlíkových vlaků. Používaly se ale také v nákladní dopravě. Lokomotivy tohoto typu se sice stále užívají provozu, jsou však poněkud odlišné od tohoto prototypu.