Další komplikace čeká lidi mířící ze Šluknovska do Prahy nebo na Moravu. Linku mezi Novým Borem a Kolínem totiž bude provozovat společnost Arriva. Nejméně rok tak cestujícím nebude stačit jen jedna jízdenka.

„Dobrý den. Jednou Brno, prosím,“ budou moci ještě rok říct u pokladny cestující třeba v Rumburku nebo ve Šluknově. Doposud celou dráhu jezdí na základě objednávky státu vlaky Českých drah, od prosince 2019 by ale část této trasy měla obsluhovat Arriva. Podle serveru zdopravy.cz totiž vyhrála soutěž na trať mezi Novým Borem a Kolínem.

„Mohu potvrdit, že jsme se o zakázku ucházeli. Dokud se nevyjádří ministerstvo dopravy, nemohu k tomu více říct,“ uvedl mluvčí Arrivy Roman Herden.

Cestující mířící z výběžku přes Kolín dál do vnitrozemí si tak od příštího prosince budou muset koupit tři jízdenky. Jednu pro vlak Českých drah do Nového Boru, další do vlaku Arrivy a třetí pak znovu do spoje Českých drah.

„Je skvělé, že máme slevy pro studenty, ale k čemu to je, když se nebudeme mít jak dostat domů? Cesta z výběžku je v zimě často po silnici velmi problematická a teď už budou problematické i vlaky. Je vidět, že tato opatření se opravdu plánují pouze od stolu,“ řekl Ondřej Obergruber, který pravidelně jezdí z Rumburku do školy v Praze.

Stát totiž sice počítá s jednotnou jízdenkou, kterou budou muset uznávat všechny firmy, jenže ta přijde později než nový dopravce. Podle dřívějších vyjádření ministerstva dopravy by měla začít platit od změny jízdního řádu v prosinci 2020. Už nyní ale nabrala její příprava zpoždění.

Na kolik cestující jízda s novým dopravcem vyjde, není jasné. Podle Romana Herdena ceny jízdenek zatím není možné komentovat. Pokud by i Arriva udržela podobnou cenovou hladinu, cestující by si zřejmě připlatili.

Lidé mířící například z Rumburku do Brna dnes zaplatí beze slev 479 korun. Pokud se ale cesta rozdělí na tři úseky Rumburk Nový Bor, Nový Bor Kolín a Kolín Brno, zaplatí přibližně o dvacet korun více.

Cestující si ani nijak výrazně nepolepší. Zatímco na regionálních tratích na Děčínsku jezdí například nové motoráky RegioShark nebo elektrické jednotky RegioPanter, Arriva nasadí na trať z Boru do Kolína jen modernizované motorové jednotky 845, které se vyráběly před třiceti lety.

Motoráky, které si Arriva přivezla od své mateřské společnosti Deutsche Bahn, budou mít nové toalety, wifi, zásuvky nebo nové sedačky. Oproti novým vlakům, které na regionálních tratích platí kraj, ale nebudou nízkopodlažní a nebudou mít ani klimatizaci. Občerstvení budou ve vlacích Arrivy prodávat stevardi.

Rychlíky prozatím zajíždějí až do Šluknovského výběžku. Po domluvě ministerstva dopravy a Ústeckého kraje ale došlo ke zkrácení této rychlíkové trati, státem placené vlaky budou od příštího prosince končit právě v Novém Boru. To se obcím z výběžku nelíbilo, argumentovaly dalším odtržením od zbytku republiky. Sdružení pro rozvoj Šluknovska se proto dopisem obrátilo jak na ministerstvo dopravy, tak na krajský úřad a žádalo o přehodnocení záměru rychlíkovou trať významně zkrátit.

„Pokud vím, dodnes jsme žádnou odpověď nedostali. A jak to vypadá, změny už ani nedosáhneme,“ řekl starosta Krásné Lípy Jan Kolář.