Již za několik měsíců by mělo jezdit mezi Ústím nad Labem a Libercem o osm rychlíků týdně méně. Ministerstvo dopravy je kvůli úsporám škrtlo ze seznamu dotovaných vlaků. A to i přesto, že jsou obsazené více, než je průměr Českých drah.

Omezení

Jen ve čtvrtek, pátek a v neděli se od zimy svezou cestující rychlíkem jedoucím ve čtvrt na devět večer z Děčína do Ústí nad Labem. Stejné omezení se dotkne i rychlíku z Děčína do Liberce jedoucím o půl hodiny dříve.

„Ačkoliv v rámci celé České republiky došlo k minimálnímu byť nezbytnému zásahu v systému dálkové železniční dopravy, linka Liberec Ústí nad Labem oproti jiným vyšla nejlépe. Omezuje se pouze jeden pár večerního spojení, kdy vytíženost nedosahovala v určité dny ani padesátiprocentní obsazenosti," říká mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák.

Průměrná obsazenost českých vlaků je přitom poloviční, v průměru jsou vytížené na 25 procent. Konkrétní čísla k rušeným rychlíkům nechtěli prozradit ale ani zástupci Českých drah.

„České dráhy nesdělují obsazenost vlaků na konkrétních spojích. Lze ale říci, že uvedené rychlíky patří mezi méně vytížené a počet cestujících se pohybuje v desítkách," uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Nejvíce dopadne rušení rychlíků na lidi žijící na Benešovsku. Mezi Děčínem a Ústím nad Labem totiž jezdí kolem osmé hodiny večer i mezinárodní vlaky. „Absurdní. Namísto toho, aby byly spoje posíleny například o jeden až dva páry rychlíkových spojů do Liberce přes Šluknovský výběžek, dochází k rušení posledních dvou večerních párů rychlíků. Celý systém návaznosti vlaků od Prahy, Teplic a podobně je tím „rozvrtán". Chudému severu rozhodně omezení dopravy nepomůže," zlobí se benešovský zastupitel Filip Ušák s tím, že na středečním jednání s Ústeckým a Libereckým krajem chce věc řešit.

Kraj je proti

Proti rušení rychlíků protestují ale i krajští politici. Na celém území Ústeckého kraje totiž bude zrušeno výrazně více vlaků.

„Jedná se o další tlak státu na kraje, aby na své náklady zajišťovaly i dálkovou drážní dopravu. Již v minulosti Ústecký kraj přistoupil k doobjednání některých rychlíkových spojení, kde by se necitlivý zásah ministerstva dotkl velké části občanů," tvrdí krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Ústecký hejtman Oldřich Bubeníček se proto obrátí na ministra dopravy dopisem s požadavkem, aby nyní redukované vlaky byly v plném rozsahu opět uvedeny do provozu s řádnou změnou jízdních řádů v prosinci letošního roku, a aby ministerstvo nadále při přípravě jízdních řádů a uzavírání smluv s dopravci hledalo taková řešení, která nebudou mít za následek redukci veřejných služeb.