Lidé, kteří se chystají na dovolenou a shánějí třeba zájezdy last minute, by neměli podceňovat možná rizika, která mohou nastat. Mnoho cestovatelů totiž stále nepovažuje za nutné si důkladně prostudovat cestovní smlouvu, kterou s cestovní kanceláří, či s agenturou podepisují. Přitom jen ta je pro obě strany závazná.

„Smlouvu si samozřejmě čtu, i když ne dopodrobna. Vím, že bych neměla někam jet s cestovkou, která nemá pojištění, ale podle mě ho už všude mají,“ řekla Alena Sedláčková z Děčína. Dodala, že alespoň už dlouho neslyšela , že by nějaká krachla, a lidé se neměli jak dostat zpátky domů. Přesto sami zaměstnanci cestovních agentur a kanceláří na děčínsku svým zákazníkům doporučují, aby si smlouvy, které uzavírají, důkladně prostudovali.

Šetřit se nevyplatí

„S každým, kdo s námi uzavírá cestovní smlouvu, důkladně projdeme všechno, co v ní je obsažené. Stává se nám totiž i to , že lidé nechtějí pojistit na storno, a pak jim odjezd znemožní zdravotní problémy. Tam se jim ušetřit tu malou částku nevyplatí. Proto se jich raději několikrát ptáme, jestli tohle pojištění chtějí,“ upozornil Josef Janů z děčínské cestovní agentury Jatour. Upozornil také na to, že ne všechny agentury smlouvy s klientem procházejí. Přitom dochází i k nepříjemným situacím, které si často zákazníci způsobí sami, například špatně vyplněným jménem na smlouvě. Vytištěná letenka na toto jméno pak nesouhlasí s údaji v pase a mohou nastat komplikace.

Prostudovat si smlouvu je opravdu důležité. Zaměstnanci cestovek zdůraznili, že smlouva musí obsahovat označení smluvních stran, termín zájezdu, přesné údaje o místě pobytu a způsobu dopravy a přesný popis hotelu. Dále cenu a také výši odstupného, kterou by zákazník musel uhradit, pokud zájezd zruší a způsob, jakým můžete uplatnit své nároky, když kancelář nedodrží své povinnosti.

Pozor na nabídky na internetu

„V současné době je třeba problém i v prodeji zájezdů na internetu. Tam jde často o kupování zajíce v pytli. Samotné nabízení zájezdů touto formou není nijak na škodu, ale je lepší se obracet přímo na cestovní kanceláře, které pobyty nabízejí, než na zprostředkovatele. Při objednávání totiž není výjimečné, že si zákazníci nepřečtou všechny podrobnosti smluv a pak se diví,“ podotkl Daniel Rejhons z cestovní kanceláře Dezka. Sám by zájemcům o dovolenou doporučil, aby si dali pozor na druh dopravního prostředku a popis trasy a dopravy. Někteří dopravci nechtějí jezdit na Jadran přes Rakousko, protože by tam museli platit daň z obratu a být zaregistrovaní. Levnější trasa je pak mnohem delší a nepohodlná. Cestovní agentury také nemusejí být pojištěny, ale musí nabízet zájezdy od pojištěných touroperátorů.

„To si u všech touroperátorů, jejichž zájezdy nabízíme, ověřujeme. Posílají nám certifikát, který dokládá, že jsou pojištěni proti krachu. S nepojištěnými bychom nespolupracovali,“ uzavřel Josef Janů. V případě krachu totiž pojišťovna převezme závazky kanceláře a dopraví zákazníky domů.