„Je to náročné psychicky i fyzicky. V životě jsem neviděl nic většího,“ řekl armádní pilot Antonín Petrů. Společně s kolegy bojuje s plameny v Českém Švýcarsku už od neděle, armáda tam poslala dva vrtulníky W-3A Sokol.

„Po celou dobu se musíte soustředit, abyste vrtulníkem do něčeho nenarazili, proudem vody strefili správné místo nebo nezasáhli hasiče dole na zemi. Od požáru navíc stoupá obrovské teplo, všude je dým,“ svěřil se zkušený letecký instruktor a display pilot 243. vrtulníkové letky pro web Armády České republiky.

Hasicí práce komplikuje extrémně nepřístupný terén a velmi těsné soutěsky v okolí Hřenska. Piloti od Labe, kde načerpají vodu do bambi vaků, musí velmi strmě a rychle vystoupat nad skály a les, tam v nepřehledném terénu přesně zasáhnout a zase rychle dolů. To vše v obrovském provozu a na poměrně malém prostoru. Také proto může najednou zasahovat jen omezený počet vrtulníků, shodli se na tom odborníci, aby byl provoz ještě bezpečný.

Požár v Českém Švýcarsku.
ONLINE: Požár v Českém Švýcarsku je zlikvidován. Evakuovaní se mohli vrátit domů

„Maximální počet vrtulníků, které tu mohou najednou operovat, je sedm. Aby se tato operace dala řídit, nasadí policie ještě osmý vrtulník, ve kterém bude řídicí letového provozu a bude organizovat vzlety a shozy,“ uvedl ředitel Hasičského záchranného sboru České republiky Vladimír Vlček.

Shoz, načerpání vody a opět do akce

Na každý shoz má vrtulník jen několik málo minut, celá akce je velmi rychlá, pak znovu čerpá vodu a jde opět do akce. Provoz nad řekou připomíná extrémně vytížené mezinárodní letiště, vrtulníky se nad řekou neustále velmi rychle „točí“.

Oba armádní stroje denně provedou celkem zhruba 100 shozů, jedna cesta zabere od 2 do 5 minut podle vzdálenosti. Velkou výhodou je blízkost Labe. „Díky tomu zvládneme 10 až 12 shozů za hodinu,“ doplnil pro armádní web pilot Michal Janeček.

Kromě dvou vojenských vrtulníků Sokol W-3A v Hřensku působí od neděle také dva policejní stroje Bell 412. V úterý 26. července dorazil pomoci polský stroj speciálních sil Black Hawk, tedy legendární „černý jestřáb“, celým označením Sikorsky UH-60 Black Hawk. Ten má k dispozici ještě větší bambi vak než české vrtulníky, pojme až 3000 litrů vody.

Koně museli nedobrovolně opustit například stáje a pastviny ve Vysoké Lípě.
Majitelka evakuované stáje: Sbalila jsem se a šla, horší to ale bylo s koňmi

Během středy se již zapojil slovenský Mi-8. Stejný stroj poslala do Hřenska také soukromá společnost Czechoslovak Group, v úterý v Hřensku létal další soukromý stroj Bell 206. S hašením požáru pomáhají i dvě letadla Antonov AN-2, přislíbená je pomoc dvou speciálních hasicích letadel Canadair z Itálie. Hasit mají začít po nutné servisní prohlídce ve středu navečer či ve čtvrtek ráno.

Vrtulníky nosí vodu na požářiště pomocí bambi vaků, ty se používají právě při hašení rozsáhlých požárů. Do bambi vaku může pilot nabrat vodu prakticky kdekoli, z řeky, jezera nebo i z většího koupaliště, podmínkou je hloubka alespoň jeden metr. V Hřensku se používají vaky, které pojmou 1000 až 3000 litrů vody.

Klíčová je přesnost

Při hašení pomocí vrtulníků je klíčová přesnost. Pilot nalétne nad kraj požáru, ideální pozici ke shozu upravuje palubní technik, který se dívá ze dveří vrtulníku a pilota naviguje na místo shozu. „Můžeme shazovat z 15 metrů, ale pokud jsme nad stromy jako tady, nejde to moc udržet. Bezpečnost je samozřejmě na prvním místě,“ přiblížil Antonín Petrů.

Společně s dalšími piloty se shoduje, že operace v Českém Švýcarsku je velmi náročná. „Sloužím také u letecké záchranky a zranění, s nimiž se setkávám, beru jako práci. Tohle je něco úplně jiného. Jako laik můžu říct, že jsem nikdy nic podobného neviděl,“ svěřil se jeho armádní kolega Michal Janeček.