Praha Už nikdy vlakem. Tak se zařekla Alena Hošková z Děčína poté, kdy k cestě za krásami Prahy vyrazila se svou vnučkou. „Sice jsme neměli žádné zpoždění, ale vlak byl opravdu nechutně špinavý, báli jsme se na cokoliv sáhnout, vnučka stejně vystupovala špinavá jako čuník,“ líčila nedávný zážitek Hošková.

Přitom České dráhy se chlubí tím, že přes sedmdesát procent cestujících pokládá cestování s touto firmou za jednoduché a bezproblémové. Měl to ukázat průzkum, jenž České dráhy provedly v rychlících a expresech na trasách z Prahy do Chebu a Brna, z Olomouce do Břeclavi a ze Zdic do Českých Budějovic. Více než 50 procent cestujících ohodnotilo cestu vlakem známkou jedna nebo dvě, naopak čtyřku nebo pětku dalo Českým drahám dohromady jen 10 procent zákazníků. Děčínska se průzkum ale netýkal.

„Nevylučuji že ho budeme dělat i na malých regionálních tratích, ale tohle byl průzkum v oblastech, kde jezdí nejvíce našich zákazníků,“ řekl Petr Šťáhlavský z tiskového dobrou Českých drah. Doplnil, že největší aglomerací je Praha a okolí, kde dráhu využívá dvacet procent ze všech klientů Český drah.

Průzkum ukázal, že lidem ale vadí zpoždění a čistota vlaků, především záchodů v nich. „Myslím, že to souvisí s tím, že vlaky jsou staré, opotřebované, a tak i záchody působí dojmem špinavosti. . Mnohé vlaky jsou totiž staré i pětadvacet let. Nevylučuji však, že někdy mohou být skutečně špinavé, ale v takovém případě jsou na vině sami cestujíc, . Naše čety pravidelně po ukončení jízdy záchody uklízejí, během jízdy to možné není,“ poznamenal Šťáhlavský. Doplnil, že po každé jízdě úklidové čety celý vlak včetně záchodů uklidí, ale při jízdě to možné není.

Průzkumu v rychlících a expresech Českých drah se zúčastnilo 1 637 respondentů. Přibližně v 60 procentech šlo o ženy a ze tří čtvrtin o mladé lidi do 35 let. Téměř polovina z dotazovaných cestujících využívá vlak denně nebo nejméně 1× týdně.

Více než 50 procent cestujících ohodnotilo cestu vlakem známkou jedna, nebo dvě, naopak čtyřku, nebo pětku dalo Českým drahám dohromady jen 10 procent zákazníků. Respondenti vyjadřovali největší spokojenost s upraveností a profesionálním chováním vlakového personálu, četností spojů během dne a s dostupností informací o trase a jízdě vlaku.

Jednoznačně nejcitlivěji vnímají zákazníci Českých drah zpoždění vlaků. Největší podíl zpoždění podle Šťáhlavského totiž připadá na výluky a závady na tratích, které nejsou spravovány Českými drahami, na krádeže traťových zařízení, nebo nehody způsobené neukázněnými řidiči na přejezdech a sebevrahy. „Z celkového počtu 211 417 vlaků osobní dopravy vypravených v září jich včas jelo 187 897, tedy přesně 88,88 %. Například u dálkových spojů to byla téměř ze 42 % právě stavební činnost, traťové závady, závady zabezpečovacího zařízení nebo trakčního vedení. Dalších téměř 26 % zpoždění vlaků zavinily nehody, sebevražedné pokusy, počasí, ale také zásahy policistů a lékařů přímo ve vlacích. Na závady lokomotiv nebo vozů připadá jen necelých 10 % zpožděných spojů,“ uvádí přesná čísla zpráva na internetových stránkách Českých drah.