Dospělí se nedostanou do práce, děti a studenti zase do škol. Lidé budou muset jezdit auty – autobus totiž zřejmě nepřijede. Kvůli stávce, ve které si chtějí řidiči autobusů vybojovat vyšší mzdy.

„Jako starosta jsem rozčílený, že se někdo nedokáže domluvit. Prudce to snižuje komfort v naší obci. Uděláme opatření a přivezeme ženské do krámu, aby zůstal otevřený a lidé si tak mohli alespoň nakoupit," říká starosta Tisé Jiří Jandásek.

Stejně jako stovky lidí v Tisé se ocitnou v podobné situaci další tisíce obyvatel celého Ústeckého kraje, kteří jsou závislí na autobusové linkové dopravě. Jedno ale není jasné – jak rozsáhlá stávka bude.

„V současné době nemáme žádné oficiální informace, kteří dopravci se ke stávce připojí a kolika spojů se to bude týkat. Nedokážeme tedy ani informovat obyvatele o rozsahu," uvedla v úterý mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová.

Pokud spoje opravdu nevyjedou, může hejtmanství podle jejích slov trvat na plnění stávajících smluv, ze kterých plynou například i sankce ve výši jeden tisíce korun za nevyjetý kilometr.

„Nyní stále jednáme se třemi dopravci o uzavření dodatků, čtvrtý dopravce se nám k návrhu dodatku nevyjádřil," dodala Dosedělová.

Podle ředitele společnosti BusLine, která zajišťuje dopravu například na Děčínsku, se většina jejích řidičů stávky zúčastní.

„Sondují ale, jak to vypadá u ostatních dopravců, protože v tom nechtějí být sami. Finální číslo se tak velmi těžko odhaduje, rozhodují se podle aktuálních pocitů," uvedl Radek Chobot.

„Vyhlašovatelem stávky není odborová organizace společnosti BusLine, ani Arrvita, ale Odborový svaz dopravy, což je celostátní seskupení jednotlivých odborových organizací. Beru to od kraje jako vyhrožování a nátlak na zaměstnance. Vede to k tomu, že se někteří bojí dostát základního práva na stávku," dodal Radek Chobot.

Naopak v Teplicích mohou být cestující v klidu.

„Odboráři mě ujistili, že se v Teplicích ke stávce nepřipojí. Spoje MHD i autobusy v příměstské dopravě by měly jezdit bez omezení," uvedl ředitel společnosti Arriva Teplice Petr Havlík.

„Nemáme proč stávkovat. Dopravce nám navýšení mezd zajistil," řekl šéf odborářů Arrivy Josef Linhart „Naše hodinová mzda bude vyšší oproti nařízení vlády, bude činit 115 korun," dodal ještě.

Vláda stanovila minimální mzdu od letošního ledna na 98,10 korun za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Arriva Teplice má zhruba 200 řidičů, pro Ústecký kraj zajišťuje linkovou autobusovou dopravu zejména v okrese Teplice.

Podle posledních informací, které má společnost Arriva k dispozici od zástupců jednotlivých odborových organizací, se připojí k vyhlášené stávce v autobusové dopravě ve čtvrtek 6. dubna jen zlomek z celkového počtu 2 750 řidičů, které Arriva v Česku zaměstnává. Autobusy Arrivy budou jezdit během stávky v drtivé většině případů bez omezení, výjimku tvoří podle aktuálních informací jen několik okresů v Olomouckém kraji.

Autobusoví odboráři již jednou celoplošnou stávku kvůli vyšším mzdám vyhlásili, nakonec ji ale na poslední chvíli odvolali. Druhým termínem je čtvrtek 6. dubna, jenže nyní se zdá, že stávka nakonec skončí fiaskem.