VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bereme málo, zlobí se řidiči. Zvažují stávku

Děčínsko – Řidiči jezdící v autobusech budou příští týden protestovat proti nízkým platům. Pokud s nimi nikdo nebude dále jednat, zvažují dokonce vyhlášení stávky. Odboráři se už obrátili na krajský úřad, ten od problému ale dává ruce pryč.

6.10.2015 19
SDÍLEJ:

Linková doprava Ústeckého kraje.Foto: Deník/ A. Vanžura

„Řidiči berou od 70 do 90 korun za hodinu, u společnosti BusLine je to 72 korun na hodinu. To mají dneska brigádníci pracující v supermarketu více. Aby se řidiči dostali na nějaké lepší peníze, musí dělat ohromné množství přesčasů," vysvětluje odborářský předák Jiří Kuchynka. Pokud by řidiči pracovali běžných 160 hodin měsíčně, vydělali by si při sedmdesátikorunové hodinové mzdě přibližně 
11 500 Kč, k tomu se jim přičítají právě přesčasy nebo příplatky za práci o víkendech, svátcích či v noci.

Odboráři proto sepsali Jabloneckou výzvu, která požaduje zvýšení platů alespoň na 1,75 násobek minimální mzdy. První protest je naplánovaný již na čtvrtek 15. října, kdy řidiči zapojení do protestu budou jezdit celý den v reflexních vestách.

Podle odborářů je hlavním problémem nízkých mezd způsob, jakým se soutěží veřejné zakázky na zajišťování veřejné dopravy.

„Není možné, aby jediným kritériem byla cena, to se pak projeví právě hlavně na platech řidičů. Je potřeba, aby soutěže měly více kritérií. Aby se třeba posuzovala stabilita firmy, zda má v místě garáže nebo zastávky. A také by bylo možné zajistit i minimální mzdy pro řidiče," pokračuje Kuchynka, který již jednal s představiteli Ústeckého kraje. Ten totiž regionální linkovou dopravu objednává a platí.

S výtkou, že by Ústecký kraj svými podmínkami tlačil dopravce ke snižování mezd řidičů, nesouhlasí krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

„Je věcí každé firmy, jak se rozhodne na výběrové řízení reagovat. My nikomu nepředepisujeme, jak má své řidiče platit. Podle nedávného auditu jsou ceny ve většině ze čtrnácti oblastí reálné," uvedl Jaroslav Komínek.

Jak dodal, kraj je připraven dopravcům valorizovat ceny 
o nárůst inflace a průměrných mezd.

„My jsme se ve výběrovém řízení zaměřili především na kvalitu. Aby dopravu zajišťovaly nové moderní autobusy s klimatizací, elektronickým displejem a dalším vybavením," připomněl Komínek.

„Ceny veřejné dopravy jsou na takové úrovni, jak to umožňuje situace ve veřejném sektoru. S řidiči jsme několikrát jednali, myslím si, že by se tímto problémem měla zabývat tripartita," poznamenal ředitel společnosti BusLine Radek Chobot.

U protestu v reflexních vestách proto nemusí zůstat. Vše záleží na tom, jak budou řidiči při vyjednávání za lepší mzdy úspěšní.

„Pokud se s námi nikdo nebude bavit a nebude ochota se dohodnout, jsme připraveni na stávku. Je to další logický krok," varuje před neochotou jednat odborář Jiří Kuchynka.

V Jablonecké výzvě odboráři požadují revizi veřejných zakázek, aby rozhodujícím kriteriem nebyla jen cena, ale mezi hlavními složkami by také měly být mzdy řidičů a zároveň chtějí dialog s firmami a kraji.

K výzvě se již hlásí řada odborových organizací.

„Máme velký ohlas z firem 
v Čechách i na Moravě," řekl Kuchynka.

Na nový systém dopravy najel Ústecký kraj na začátku letošního roku. V předchozích letech vysoutěžil krajský úřad nové dopravce, díky soutěži se mu podařilo uspořit poměrně velkou částku.

Jednou z podmínek kraje bylo také nasazení nových autobusů. Všechny autobusy musí být v jednotné zelené barvě, povinné je vybavení klimatizací a nízkopodlažní provedení. Jen na Děčínsko a Šluknovsko tak museli dopravci BusLine a Autobusy Karlovy Vary nakoupit desítky zbrusu nových autobusů. 
V souhrnu se jednalo o investici za stovky milionů korun.

Cestující si ale stěžují na časté nasazování zálohových autobusů, které nesplňují požadavky kraje a jsou mnohdy výrazně starší než ty, které na linkách jezdily před změnou. Hlavním problémem u záloh byla během parného léta chybějící klimatizace.

Největší problémy provázely nový systém autobusové linkové dopravy na začátku roku. Lidem se nelíbila hlavně častá zpoždění, která mnohdy dosahovala i desítek minut, některé spoje dokonce ani nejely. Nespokojenost panovala také s novým vedením linek, případně se špatnou návazností a načasováním příjezdu například ke školám.

Autor: Alexandr Vanžura, Karel Rouč

6.10.2015 VSTUP DO DISKUSE 19
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Deník nám fandí

DENÍK NÁM FANDÍ: V pondělí představíme další fotbalový tým

Vánoční trhy v Drážďanech střeží němečtí policisté společně s českými. Ve společných hlídkách procházejí o víkendech přímo tržnici.
21

FOTO: Vánoční Drážďany chrání proti teroru policejní hlídky i betonové zátarasy

Děčín prosazuje krajského architekta: Pomůže krajině

Děčín - Podobnou funkci zatím nikde jinde v republice nemají.

Medvědi v derby udeřili v přesilovkách

Bílina - Potřetí se v této sezóně potkali s Bílinou. A potřetí vyhráli. Děčínští Medvědi porazili tamní Draky 6:3 a stále drží třetí místo v tabulce.

Válečníci ve šlágru nestačili na Svitavy

Svitavy - Druhou polovinu základní části nezačali děčínští Válečníci dobře. Severočeši padli ve Svitavách, Tuři jim tak oplatili porážku z prvního kola.

FOTO/ANKETA: Právě jsme se narodili!

Děčínsko - I tento týden probíhá anketa Děčínského deníku O nejroztomilejší miminko týdne. Hlasovat můžete do pátku do 12:00 hodin, a to každou půlhodinu. Výsledky se dozvíte vždy v sobotu ráno, kdy na našich webových stránkách naleznete nová miminka i anketu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT