Až o polovinu oproti srovnatelnému období loňského roku, klesl počet aut, které si lidé koupili v autobazarech na Děčínsku. Podle obchodníků se jejich prodej takřka zastavil. A to přesto, že ceny starších vozidel stále klesají. Prodejci to přičítají ekonomické krizi, tvrdým ekologickým předpisům, ale i tomu, že zákazníci čekají na zavedení šrotovného.

„Leží mi tu auta, která jsem nakoupil loni. Nabízím je už za nákupní cenu, přesto o ně není zájem. Zatím je to pro mne letos prodělečné, ale chci vydržet, věřím, že se to zlepší,“ řekl Václav Ťukálek, který provozuje autobazar v Benešově nad Ploučnicí. Dodal, že někteří prodejci a dovozci aut na Děčínsku krachují. Jako konkrétní příklad uvedl autobazar v Markvarticích, který majitel už zavřel.

„Starší vozy, které nesplňují emisní limity, jsou už prakticky neprodejné. I když je nabídnu za nízkou cenu, musel by zákazník ještě zaplatit při přihlášení auta pět až deset tisíc korun. To už se nikomu nevyplatí,“ pokračoval Ťukálek. Dodal, že prodeje se zastavily i z jiných důvodů. V Německu, odkud vozy dováží, zavedli šrotovné, a tím značně v tamních bazarech poklesl počet aut. Navíc se díky klesajícímu kurzu koruny dovozy z Německa přestávají vyplácet.

Ostatní prodejci ojetin na Děčínsku mají podobné problémy. Ladislav Hajný sází na přímý prodej aut dovezených z Německa konkrétním zájemcům, ale i jemu prodeje klesají: „Situace je špatná. Lidé nekupují, protože šetří. Navíc jsou teď dovážená auta opravdu drahá a proto neprodejná. Prodávám polovinu toho, co loni. Už se mi stalo, že jsem musel pod nákupní cenu. Všichni tratíme peníze.“ Na vině je podle jeho názoru také to, že automobilky nabízejí nová auta za mnohem nižší ceny, než loni. I když se lidé musejí při nákupu nového vozidla zadlužit a koupit ho na splátky, často raději volí tuto možnost.

Dalibor Voborský, místopředseda Okresní hospodářské komory v Děčíně ale s názorem některých majitelů autobazarů nesouhlasí: „Podle našich průzkumů je situace v automobilovém průmyslu obtížná všude. I nová auta se prodávají špatně. Trh je prostě přesycený a lidé i firmy s nákupy vyčkávají. Koupě nového vozu na leasing je pro domácnosti velkou finanční zátěží, kterou si v současnosti dobře promýšlejí.“ Potíže obchodníků Voborský chápe, ale v současné době jim nezbývá nic jiného, než čekat, jestli přežijí.