Auta, jimiž jezdí řidiči na Děčínsku, patří k nejstarším v republice. Vyplývá to ze statistických údajů Sdružení automobilového průmyslu. Auta na Děčínsku jsou průměrného stáří 15,34 roku, v republice je to 13,93. Starší auta mají už jen lidé v okrese Jeseník. Statistiky jsou z června loňského roku, novější zatím sdružení nemá.

Sdružení automobilového průmyslu uvádí, že loni zaregistrovali řidiči více než čtyři miliony nových a ojetých osobních automobilů. Ojeté převažovaly.

To, že řidiči kupují hlavně ojetá auta, souvisí podle majitelů autobazarů s vysokou mírou nezaměstnanosti na Děčínsku. „Lidi buď nemají práci nebo nízké příjmy. Pokud jdou koupit auta, koupí ojeté, které je levnější než nové. Je jim jedno, zda koupí vůz zahraniční nebo škodovku. Hledají nejlepší poměr mezi cenou, stářím vozu, jeho vybavením a podobně,“ uvedl spolumajitel děčínského autobazaru Pod mostem Bohuslav Trechta.

Také v autobazaru v Dobkovicích nemají o zákazníky zatím nouzi. Firma nabízí vozy z devadesáti procent dovezené ze zahraničí. „Vozíme auta s datem výroby 1995 a mladší,“ upřesnil vedoucí autobazaru Lukáš Roubek. Autobazar v Dobkovicích dováží ojetá auta převážně z Německa, Francie či Belgie.

„Mám přítele, který si jiná auta než ojetá nekupuje. Pamatuji, že jeho prvním vozem byla škodovka stopětka a měl s ní neustále problémy, pak si přivezl z Německa renaulta, následoval další, pak fiat a zase skončil u škodovky, tentokrát u oktávie. Ani jedno z ojetých aut mu nedělalo takové problémy, jako první nová škodovka,“ řekla Andrea Čapková z Děčína.

Zatím si autobazary na nedostatek zákazníků asi stěžovat dlouho nebudou. Statistiky hovoří jasnou řečí. Počet ojetých automobilů v Česku stále přibývá.

Dopravní policisté nevidí souvislost mezi stářím vozu a počtem dopravních nehod.

„Je ale pravda, že nová vozidla mají lepší pasivní bezpečnost než auta stará,“ uvedl šéf děčínských dopravních policistů Martin Votrubec. Vysvětlil, že nová auta mají tužší karoserii, airbagy a jinak řešené bezpečnostní pásy. „Následky havárií aut starých více než patnáct let jsou proto mnohem tragičtější, než když havaruje nové auto,“ upozornil Votrubec.