Stanice měření emisí (SME) dnešním dnem vstupují s trochou nadsázky řečeno do 21. století. Nově totiž musí pořizovat fotodokumentaci a být propojeny se systémem ministerstva dopravy. Nařizuje jim to vydaná novelizace vyhlášky o provádění technických prohlídek a měření emisí vozidel, která začíná platit 1. prosince.

Stanice technické kontroly (STK) mají povinnost fotit už od minulého roku. Posílat data do informačního systému však nebude u emisních stanic tak jednoduché jako u STK. Stanic pro měření emisí jsou totiž tisíce, STK řádově jen stovky.

„Emise vám udělají u každého autoservisu v každé druhé vesnici. Tamější technici teď musí umět pracovat s digitální technikou a mít funkční internetové připojení,“ řekl Michal Cuc, předseda Profesní komory STK a vedoucí STK a SME Ivesur v Dubí a v Litoměřicích.

Na přípravu měly SME několik měsíců. „Od dnešního dne musí SME provádět fotodokumentaci a být připojené do systému CIS STK, kam budou on-line obrazový záznam a výsledky měření předávat,“ sdělil včera mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Změna má podle záměru ministerstva dopravy omezit podvody. „Jsem přesvědčený, že některé malé emisní stanice auto na lince vůbec neměly. Razítko dávaly od stolu. To by teď mělo skončit,“ myslí si Michal Cuc.

Samotná prohlídka na emisích s největší pravděpodobností podraží. A pokud budou mít technici problém najít VIN kód vozu, tak se i časově prodlouží. „Tlak na zvýšení ceny ze strany SME bude, s kontrolami budou mít více práce i větší náklady. Odhaduji, že by emise mohly podražit o 50 až 100 korun,“ sdělil Michal Cuc.

Připomněl také, že mít v pořádku emise je výhoda pro životní prostředí i pro samotný automobil. „Když emisní systém funguje, neodcházejí v autě další věci,“ doplnil.