Střední průmyslová škola strojní a dopravní na děčínské Letné ve středu a ve čtvrtek omládla. Přišlo tam skoro padesát kluků a děvčat z devátých tříd základních škol, kteří projevili zájem o nabízený stipendijní program Českých drah.

„Nešlo o žádné přijímačky ke studiu, ale prostřednictvím psychotestů a osobními pohovory jsme se snažili u těchto dětí zjistit jednak to, jaké mají předpoklady pro úspěšné zvládnutí uvažovaného oboru, ale také jsme se zajímali o jejich osobní vztah k železnici. Ve většině případů to pro nás bylo docela potěšující zjištění. Říkali, že na dráze pracují celý život jejich rodiče a oni chtějí pokračovat v rodinné štafetě,“ vysvětlovala důvody dvoudenních pohovorů Blanka Havelková, která se podílela na přípravě stipendijního programu nazvaného ČéDés.

Děčín si v celorepublikovém srovnání zájmu studentů o práci na železnici vydobyl výjimečnou pozici. Čtyřicet procent všech zájemců tvoří právě uchazeči z tohoto města.

„Železnice má bohatou historii a věřím i v její budoucnost. Je to perspektivní uplatnění a proto jsem se rozhodl právě pro tento obor. Důležitou roli sehrála samozřejmě i nabídka nejrůznějších výhod a finanční podpora během studia,“ tvrdil Vladimír Brůža z děčínské základní školy v městské části Boletice. Podobně reagovali i jeho dva spolužáci.

„Odmalička jsem jezdil vlakem k babičce do České Lípy. Železnice mě vždycky fascinovala, takže už dřív jsem uvažoval o tom, že bych s ní mohl spojit své životní uplatnění. Stipendijní program to rozhodování usnadnil. Snad budu mít to štěstí a ke studiu mě přijmou,“ neskrýval své naděje Vítek Štefaňák.

Možná, že až za pár let pojedou cestující z Děčína do Prahy nebo po jiném úseku modernizované železnice, poveze je v Pendolínu Michal Procházka. „Řídit takovýhle nebo v blízké budoucnosti ještě modernější vlak mě samozřejmě láká moc. Teď je ze všeho ale nejdůležitějším, abych se sem na průmyslovku vůbec dostal a úspěšně ji absolvoval. Pak se uvidí, co bude dál,“ tvrdil možná budoucí strojvůdce.

České dráhy potřebují získat nové kvalifikované zaměstnance právě na pozice řízení provozu. Jde zejména o takové profese jako je strojvůdce, výpravčí a průvodčí.

„Věříme, že novým stipendijním programem se nám postupně podaří personální situaci v těchto oborech výrazně zlepšit a stabilizovat,“ zdůraznila Blanka Havelková. Připomněla, že k nabízeným výhodám během studia patří mimo jiné měsíční příspěvek ve výši dvou tisíc korun a úhrada ubytování. Stipendista dále získá režijní jízdenku, takže může cestovat vlakem zdarma. České dráhy budou studentům také přispívat na pořízení školních pomůcek a poskytovat další bonusy. Například za dobré studijní výsledky. Samozřejmostí je jistota pracovního uplatnění po absolvování školy.

„Věřím, že to bude třída, ve které se sejdou noví studenti s hlubším zájmem o železnici. To je dobrý předpoklad ke kvalitní výuce i probírání dané problematiky v širších souvislostech,“ myslí si možná budoucí třídní učitelka stipendijní třídy Českých drah na děčínské dopravní průmyslovce Karla Zemanová.

Stipendijní program je velkou výhodou i pro samotné rodiče. Díky poskytovaným výhodám tak finanční nároky studia zvládnou podstatně lépe, než by tomu bylo na jiných školách.

„Myslím, že práce na železnici bude pro mého syna dobrým profesním uplatněním. A také v tom našem rozhodování sehrály svoji důležitou roli právě finanční a další příspěvky Českých drah,“ přiznala maminka patnáctiletého Honzy Viktore Kondratěva.