Vyhověl tak návrhu společnosti SOR Libchavy, která se na ÚOHS obrátila poté, co nebyla ani vyzvána k účasti v soutěži. DSÚK autobusy koupil výrazně dráž než jiní dopravci.

Verdikt není pravomocný, lze se proti němu odvolat. Vzhledem k tomu, že výroba autobusů už běží, část nových vozidel jistě nakonec DSÚK převezme.

„Úřad dospěl k závěru, že rámcové dohody byly uzavřeny v rozporu se zákonem bez předchozího oznámení o zahájení zadávacího řízení nebo předběžného oznámení, ačkoli byl zadavatel povinen toto oznámení nebo předběžné oznámení uveřejnit,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podle něj byly podmínky v řízení nastaveny diskriminačně. „Požadavky zadavatele na minimální délku autobusu 10,5 m, minimální šířku dveří autobusů 800 mm, minimální objem palivových nádrží 250 a 300 l a minimální kapacitu akumulátorových baterií 225 Ah vytvářely bezdůvodné překážky hospodářské soutěže a znemožnily podat nabídku například právě navrhovateli,“ uvedl Švanda s odkazem na společnost SOR Libchavy.

Ústecký kraj na středu svolal kvůli rozhodnutí úřadu mimořádnou tiskovou konferenci. „Využijeme všechny možné zákonné kroky, jak se proti rozhodnutí ÚOHS bránit. Jde o závažnou věc, všechno vysvětlíme obšírněji až na tiskové konferenci,“ řekl pouze krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek.

Dopravní společnost Ústeckého kraje si od Zlineru (dealer autobusů Iveco) a Scanie kupuje celkem 161 autobusů. Jeden dvanáctimetrový autobus Scania vyjde podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun. Celkem jde až o 71 dvanáctimetrových autobusů Scania Citywide LE a až 90 autobusů Iveco Crossway.

Cena, kterou kraj získal v jednacím řízení bez uveřejnění, ale vzbudila na trhu značný rozruch. I když jde o velký kontrakt, u kterého je možné počítat spíše s množstevní slevou, ve skutečnosti jsou ceny výrazně vyšší.

Například společnost Transdev, která loni v prosinci převzala velkou část provozu v Moravskoslezském kraji, uvedla, že autobus kategorie 10,5 metru koupila za 4,07 milionu korun bez DPH, dvanáctimetrový pak za 4,135 milionu korun. V případě dvanáctimetrového je tak cena pro DSÚK o dvě třetiny vyšší. V obou případech jde o autobusy značky SOR.

O soutěž nebyl zájem

Vysoká cena je patrná i při srovnání s jinými nákupy. Například ČSAD Liberec loni v závěru roku koupilo dva patnáctimetrové třínápravové autobusy VDL, které spadají spíše do kategorie zájezdového než příměstského vozu, jeden za 7,3 milionu korun. Busy pro ČSAD Liberec mají přitom výrazně větší kapacitu.

DSÚK hledala dodavatele nejprve ve veřejné soutěži, do ní se ale nikdo nepřihlásil. Soutěž začal řešit na podnět SOR Libchavy i antimonopolní úřad. Poté, co DSÚK tendr zrušila, ale úřad správní řízení ukončil.

DSÚK pak po schválení krajem vypsala jednací řízení bez uveřejnění, a to 12. prosince. Už 21. prosince bylo hotovo a radní schválili uzavření smlouvy s vítězi. V jednacím řízení SOR vůbec neoslovili.