Ani přesto, že na čtvrtečním veřejném projednávání vlivu stavby přivaděče na životní prostředí se lidé dozvěděli, že Malšovická varianta výstavby je z mnoha důvodů nereálná a vlastně neexistuje, aktivisté ze sdružené SED a SHO se nevzdávají.
„Protože jsem nevěděl, zda se pan Feiberg jakožto předseda sdružení projednávání zúčastnil, vyzval jsee ho písemně, aby sdružení zastavila další zásahy do procesu povolování všech staveb v Malšovicích. Nemají k tomu jediný důvod,“ řekl Plachý.
K jeho údivu mu však Freiber odpověděl, že projektant Koloušek, který při veřejném projednávání vysvětlil, proč je Malšovická varianta nereálná, pracuje pro ředitelství silnic a dálnic a podle toho, jak mluvil, je nejspíš v ODS. „Budou ale soudy, takže do letošního podzimu se to nestihne a pak lidé budou moci si vše vyříkat ve volbách,“ napsal doslova Freiberg starostovi.
Freibergovu odpověď považuje starosta Plachý za demagogickou. „V tomto sporu přece nejde o politickou příslušnost k nějaké straně, ale o vyřešení napojení padesáti tisíc lidí města na dálnici. Opoziční představitelé Děčína vycítili na projednávání příležitost se zviditelnit spolu s nespokojenou skupinou lidí a bohužel je to ke škodě všech obyvatel města,“ dodal Plachý. Upozornil, že obchvat města se bude napojovat na Nový most a vždy přivede dopravu do centra. „Nikdy nenajdeme řešení, které by vyhovovalo všem. Hledá se už víc jak třicet let,“ poznamenal Plachý.
Malšovickou variantu zavrhlo ředitelství silnici a dálnic už v polovině devadesátých let kvůli nesouhlasnému stanovisku ochranářů přírody. Navíc je tu natolik složitý terén, který by podle odborníků ani nedovolil vybudovat silnici odpovídajících parametrů kvůli velkým převýšením. Tunelová varianta také nepřichází v úvahu. „Nejdelší silniční tunel v republice je dlouhý dva kilometry a stál , kdo si myslí, že někdo zaplatí tunel dlouhý šest kilometrů, tak je značně naivní,“ uvedl na jednání Daniel Pavlík, předseda sdružení Pro přivaděč.
„My máme od odborníků potvrzeno, že tzv. malšovická varianta by si zasluhovala prověřit podle EIA, protože to není nesmyslná trasa koridoru. Když si někdo buduje obrovské průmyslové zóny, musí počítat s tlakem na nové silnice. Zde je třeba řešit v rámci tzv. severní cesty čtyřpruhovou vozovku. Z těchto důvodů setrváváme na našem požadavku a budeme uplatňovat své požadavky v soudním řízení,“ stál si na svém Freiberg. Ještě doplnil, že postoj sdružení plně sdílí Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země. „Předpokládám, že v dohledné době vše zcela převezme Ekologický právní servis, který bude garantovat, že nedojde k nějakým nahodilostem,“ napsal Freiberg starostovi. .
Občanská sdružení prosazující malšovickou variantu znepříjemňují starostovi Plachému i obyvatelům Malšovice život už delší dobu. Odvolali se proti územnímu rozhodnutí na výstavbu v rodinných domků v Malšovicích. Ústecký krajský úřad ho ale zamítl bez možnosti dalšího odvolání. „Máme od srpna 2006 územní plán. Kdyby se o nějaké malšovické variantě přivaděče k dálnici uvažovalo, či dokonce jednalo, příslušné instituce by nám ho přece neschválily,“ řekl před časem starosta Malšovic Pavel Plachý. Doplnil, že aktivistům dokonce nabídl setkání. „Navrhl jsem, že vyslechnu jejich argumenty, oni naše. Neprojevili o schůzku vůbec zájem,“ poznamenal starosta Plachý.
Na veřejném projednávání se minulý týden diskutovalo o dvou variantách, v údolí Chrochvického potoka a v koridoru železniční trati zvané Kozí dráha. Odborníci tvrdili, že druhá možnost je mírně výhodnější. „Špatné jsou obě, ale je třeba vybrat tu, která napáchá méně škod. Je na zastupitelích, jak se rozhodnou,“ řekl Petr Anděl, který zpracovával dokumentaci EIA. Toho aktivisté napadli, že podhodnotil počty aut při zpracování hlukové a rozptylové studie. Mají vlastní posudek od odborníka Milana Strnada. Ten slíbil děčínskému Deníku zaslat písemné vysvětlení, jak on k závěrům došel, do dnešního dne tak ale neučinil.