Pouhý měsíc zbývá do největší revoluce v autobusové dopravě v Ústeckém kraji. Hejtmanství nyní objíždí celý kraj a snaží se cestující o změnách informovat. V úterý dorazil informační zelený autobus do Děčína na hlavní autobusové nádraží.

Během dopoledne se krajští úředníci prakticky nezastavili. Většinou se chodili ptát na nové autobusové linky jezdící od nového roku především starší lidé.

„Já mám tuhle průkazku. Chci se zeptat, jestli mi to bude platit i do Ludvíkovic," ptala se úředníků paní držící 
v ruce čipovou kartu děčínského dopravního podniku. Právě na čipové karty a jízdenky se ptali lidé nejčastěji.

„Nebude. Do Ludvíkovic bude jezdit krajská doprava 
a na této lince budou platit nové karty. Anebo jízdné placené přímo u řidiče," vysvětluje vedoucí oddělení dopravní obslužnosti krajského úřadu Jakub Jeřábek.

Spolu s informacemi dostávali lidé, kteří se přišli seznámit s novým autobusem, také letáky s přehledem nových tarifů nebo časových jízdenek.

Děčín byl prozatím jediným městem na Děčínsku a Šluknovsku, kde se informační kampaň představila.

„Propagační akce je zatím připravená v osmi městech, může se ještě rozšířit," říká krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Potřebné informace mohou získat cestující i v následujících dnech, na děčínském autobusovém nádraží je totiž od začátku prosince v provozu krajské informační centrum. Kromě potřebných informací zde lidé získají také jízdní řády, které rozdávali již během úterý krajští úředníci. Bude zde možné také zakoupit nové čipové karty, ty budou k dostání od ledna také u řidičů autobusů.

Právě pořizování dalších karet, případně zvýšení jízdného, se nelíbí řadě lidí. Dokonce kvůli tomu vznikla v Jílovém petice, kterou podepsalo více než 500 lidí. Doposud například z Bynova do Jílového platili lidé 11 korun, nově to bude 21 korun. Jízdenka ale bude platit po celém Děčíně 
a bude možné přestupovat mezi zelenými, krajskými autobusy.

V městských autobusech ale zatím tyto krajské jízdenky z integrovaného dopravního systému platit nebudou. Nejméně v prvních měsících se tak cestování pro velkou část cestujících znatelně prodraží. Řada z nich již předem avizovala, že raději než autobusy budou jezdit vlastními auty.

„V budoucnu očekáváme dohodu s městy a dopravními podniky o integraci městské hromadné dopravy do systému, čímž by se pro občany doprava ještě více zjednodušila 
a zlevnila," uvedla mluvčí krajského úřadu Magdaléna Hanáčková.

Kdy se do integrované dopravy zapojí také Děčín zatím není jasné. V současné době totiž probíhají jednání mezi dopravním podnikem a krajským úřadem. Jednání zatím váznou na výši finanční kompenzace ze strany krajského úřadu. Na té se totiž obě strany nedohodly.

V budoucnu by součástí integrované dopravy měly být také vlaky, během příštího roku by totiž mělo dojít ke změně smluv mezi Českými drahami a krajským úřadem, který osobní vlaky objednává. Stejně jako u většiny linkových autobusů hradí prokazatelnou ztrátu. Dráhy jsou již dnes součástí několika dopravních systémů.