Zdravotník, psycholog, ale i porodník nebo ranař a silák, to vše by měl mít v sobě, a hlavně dobře zvládat, každý řidič sanitního vozu. A nezáleží na tom, jestli jde o sanitu záchranné služby nebo o vozidlo soukromého přepravce.
V každém případě za volant sanitky může usednout jen ten, kdo úspěšně absolvoval speciální akreditovaný kurz řidiče sanitek DRNR (doprava raněných, nemocných a rodiček).
V něm si budoucí „saniťák“ osvojí základy první pomoci, základy anatomie, somatologie, farmakologie a porodnictví. Budoucí řidič v kurzu tráví celkem 400 hodin a školení vyjde přibližně na pět tisíc korun.
Ten poskytuje v republice hned několik akreditovaných vzdělávacích středisek a o kurz je rok od roku větší zájem.
Nést téměř stokilového muže na skládacím lehátku záchranářů je nesnadný úkol. Už jen ten pocit, že pacient nesmí spadnout, je stresující. „Ruce si musíš nadzvednout tak, aby se ti nosítka držela pohodlně a měl jsi je pevně v rukou,“ říká mi jeden ze dvou společníků dopravní soukromé záchranky Medevac.cz Jaroslav Kašpar. Názorně poté předvádí, jak snadno se lehátko skládá. I když jde o na první pohled obyčejné nosítko s kolečky, jeho pořizovací cena je několik desítek tisíc korun. To podle toho, z jakého odlehčeného materiálu jsou nosítka vyrobená. Nejdůležitější je vyložení a naložení nosítek, pak to jde téměř samo, a to díky důmyslnému snadnému rozložení a hlavně kolečkům.
Ještě před samotným výjezdem pro pacienta se musí řidič postarat o přípravu a hygienu nosítek. „To znamená natáhnout nové speciální papírové prostěradlo, upravit matrace a podobně,“ říká Jaroslav.
„Ukážu ti fintu, jak si ulehčit práci s natahováním prostěradla. Stačí si ho takto přehnout a udělat uzel,“ vysvětluje mi saniťák Jarda. Na třetí pokus se mi daří napnout papírové prostěradlo. Ještě složit nosítka do sanitky a můžeme vyrazit. Cílem je domov důchodců. Osmdesátiletou seniorku záchranáři musejí převést na kontrolu do nemocnice v Žatci.
Cesta ubíhá rychle. Zasněžené vozovky vzbuzují respekt. Řízení raději přenechávám profesionálnímu řidiči. Usedám na místo spolujezdce. Skrz okénko komunikujeme s babičkou. „Mám asi tak stejně starého vnuka. Máte už rodinu? Na vyšetření jezdím pravidelně a je to vždy zpříjemnění, alespoň se někam podívám. Jinak moc nevycházím,“ těší se na výlet v sanitním voze seniorka.
Soukromá záchranka z Kounova poskytuje své služby v oblasti dopravy raněných, nemocných a rodiček po celé republice ale i v zahraničí. Od loňského roku Medevac rozšířil svou působnost i o leteckou přepravu pacientů, ať už jde o lety z republiky nebo naopak návrat pacienta ze zahraničí domů. Tak zvané repatriace má Medevac tak tři do měsíce. Bohužel, po dobu mé stáže u kounovských saniťáků žádný letecký transport nebyl.
„Pro zajištění služeb Medevac Air Ambulace využíváme letouny řady Cheyenne, a to ve spolupráci s Aero Taxi OKR. Ve standardní konfiguraci je určen pro přepravu dvou členů posádky, jednoho ležícího pacienta a dalších čtyř pasažérů a zdravotnického doprovodu,“ vysvětlil druhý společník Radan Doubrava.
I když se zdá, že sanitu řídí hlavně muži, opak je pravdou. Především soukromé sanitky čas od času řídí i ženy.
Jaroslav Kašpar s Radanem Doubravou mají pod sebou přibližně sedmadvacet spolupracovníků. I oni ale usedají za volanty sanitních vozidel. Těch mají k dispozici celkem pět.
„Převozové sanitky nejsou o nic míň, než vozidla záchranných služeb. V mnoha případech transportujeme například krev, biologický materiál nebo jiné životně důležité orgány z jedné nemocnice do druhé. Na rychlosti závisí život člověka. To ale běžní řidiči, bohužel, často nevidí. O to více nás mrzí, jak se někteří piráti silnic chovají k přepravním sanitkám. Množí se i případy, kdy se nás pokoušejí šoféři rychlých aut vybržďovat a dělají naschvály. Neuvědomují si, že hazardují se životy,“ povzdechl si Jarda Kašpar.
Kromě své klasické činnosti je záchranářská technika této společnosti připravena vyjet i k mimořádným událostem, například k hromadným neštěstím, kdy ihned po podání žádosti o výjezd vyráží na místo jeden vůz Randez-Vous (RV), který je primárně určen pro rychlou dopravu lékaře na místo zásahu, a jeden vůz rychlé lékařské nebo zdravotnické pomoci (RLP/RZP). Do dvou až tří hodin je Medevac schopen poskytnout veškerou další techniku.
Stáž u záchranářů pomalu končí. Spolu s Jardou a Radanem jsme najeli pár set kilometrů po okolí. Transportovali jsme do různých zdravotnických zařízeních pět pacientů a dvakrát jsme vyjeli s biologickým materiálem. Žádného pacienta jsem naštěstí z nosítek nevyklopil.