Nejdříve jsme si Temelínem nahněvali rakouského souseda, teď hrozí, že vypukne jiná bitva – s Německem kvůli jezu na Labi u Děčína.

Saské ministerstvo životního prostředí dokonce jako jednu z možností zvažuje i žalobu proti děčínskému plavebnímu stupni.

„Teď pracujeme na našem vyjádření do konce února, a když poté naše pochybnosti o tomto zdymadle nebudou odstraněny, pak se může stát, že proti němu budeme chtít podat žalobu. Interně se prověřuje, zda to bude možné. Jestli k žalobě dojde, je ještě otevřené,“ tvrdí mluvčí ministra Franka Kupfera.

Dopravu na koleje

Ozvat se chtějí i další spolkové země, kudy Labe a jeho přítoky protékají.

V Sasku mají obavy. Kupfer tvrdí, že plánované vodní dílo ovlivní zbytek toku celé řeky. Ubude ryb, ohrožena bude druhová rozmanitost v řece obecně a hrozí i pokles množství vody přitékající do její německé části.

Dusno bude už tuto sobotu, kdy odpůrci jezů v Německu zapálí pochodně podél toku. Vadí jim jednak české plány, ale i ty německé: jednak myšlenka plavebního kanálu propojujícího Labe a Sálu, ale i chystané zúžení a prohloubení Labe na středním toku.

Německo dává přednost uchování přírodního rázu Labe. Tedy jako dopravní tepnu ho příliš nevyužívá. Místo toho poukazuje na nevyužité železniční kapacity podél řeky a v lodní dopravě na svém území sází na hustou síť již dávno vybudovaných říčních kanálů.

Jezy na Labi

Jenže lobbisté a české ministerstvo dopravy tvrdí, že výstavba plavebního stupně v Děčíně je jednou ze základních priorit.

Ve strategii rozvoje dopravní infrastruktury ministerstvo požaduje zajištění splavnosti Labe na co největší počet dní v roce a jako konkrétní projekty uvádí nutnost vytvoření plavebních stupňů v Děčíně a Přelouči. Jez má prodloužit splavnost dolního toku Labe na 345 dní v roce.

Podle viceprezidenta Svazu dopravy ČR Jaroslava Hanáka je současný stav splavnosti Labe pro lodní přepravce likvidační. Mnohdy musí svým klientům kvůli nesplavnosti odříkat zakázky.

Do konce února se Sasko musí vyjádřit

Ekologové se bojí, že dojde k zaplavení unikátních míst na březích a ohrožení možnosti migrace úhořů a lososů.
Sasko zatím požádalo o prodloužení lhůty, do kdy se může k projektu vyjádřit.

Čas na výtky má náš soused do 28. února. „Teď čekáme, co bude po předložení našeho stanoviska, zda budou naše pochybnosti při plánování nějak zohledněny,“ dodal mluvčí saského ministerstva.

Zpracovali top, čtk