Žalobu opět tisíc korun začal dnes projednávat děčínský okresní soud. Pavel Vrcha žaluje otuto částku děčínského primátora Vladislava Rašku. Důvod? Primátor Vrchovi znehodnotil nemovitost vHorním Oldřichově, městské části Děčína, protože jednal opáté variantě přeložky kdálnici D8 vkoridoru sporadicky využívané železniční trati zvané kozí dráha. Vrcha, jenž byl do května předsedou aktivistů bojujících proti této variantě přeložky silnice a vHorním Oldřichově má dům, označil Raškovo jednání za protiprávní. Protože soud trval jen jednu hodinu, Vrcha nestihl předložit důkazy, jež by měly Raškovo údajné protiprávní jednání potvrdit. Předseda soudu Vladimír Diviš jednání odročil na duben. Vrcha by mu měl do třiceti dnů důkazy předložit vpísemné podobě.

„Vřízení chci prokázat, že mi primátor skutečně způsobil škodu, protože bez jakéhokoliv rozhodnutí města jednal opřivaděči sám sdoktorem Francem a bez ujištění těchto dvou pánů, by ředitelství silnic a dálnic nepřistoupilo na zpracování páté varianty,“ řekl Pavel Vrcha. Doplnil, že v tomto smyslu se měli vyjádřit i někteří pracovníci ředitelství silnic a dálnic. To nepotvrdila zastupující mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Adéla Parkanová a dodala, že společnost se kzáležitosti zatím nebude vyjadřovat vzhledem kprobíhajícím jednáním ovariantách. Milana France, který je děčínským zastupitelem a krajský radním pro dopravu, Vrcha zatím nežaluje.

Vrcha tvrdí, že cena jeho domu vHorním Oldřichově na Děčínsku klesla na polovinu. Posudek soudního znalce však nemá, před soudem uvedl, že mu jej žádný nechtěl zpracovat zřejmě znějakých obav. Částku chce ale během soudu navýšit právě podle znaleckých posudků. Na dotaz soudce Vladimíra Diviše, jakou hodnotu má dnes jeho dům, nebyl schopen odpovědět a odkazoval na zástavního věřitele, jenž poskytl Vrchovi a jeho ženě hypotéku ve výši dvou milionů čtyř set tisíc korun. Vrcha uvedl, že podle jeho informací jde nejspíše oprvní podobnou žalobu vhistorii české justice.

Primátor Raška projednávání žaloby nezúčastnil. Uvedl ale, že vést jednání ojakémkoliv přivaděči kdálnici přes Děčín považuje za svoji povinnost. „Hrdě se ktomu hlásím a je mi zcela jedno, jaká varianta zvítězí. Nerozhodnu oni já, ale odborníci a předpokládám proto, že zvolí tu nejekologičtější a nejekonomičtější,“ řeklRaška.

Omožnosti postavit přivaděč vDěčíně se podle Rašky hovoří již osmatřicet let a zkoumalo se dvanáct variant. „Divím se, že se někdo vroce 2008pozastavuje nad tím, že usilujeme oto, přivaděč kdálnici vystavět,“ poznamenal Raška. Zdůraznil, že neexistuje pět variant, ale jen tři, a to chrochvická varianta, trasa vkoridoru trati číslo 132a stávající trasa po Podmokelské a Teplické ulici. Uprvních dvou se rozhoduje otom, zda ji vést pod nebo nad zemí. „Jen věřím, že nezvítězí varianta třetí, která by vedla stovky těžkých aut nejen centrem Děčína, ale iJilového, Martiněvsi či Libouchce,“ dodalRaška.

Varianta vkoridoru železniční trati narazila uněkolika občanských sdružení. Jednoho znich byl Pavel Vrcha do května loňského roku předsedou. Je však zároveň soudcem krajského soudu a ministr spravedlnosti mu doporučil funkce se vzdát. Odpůrci varianty vželezniční trase společně sVrchou se bojí, že silnice povede kolem jejich domů. Nelíbí se jim ani rušení železniční trati, na kterou kraj od loňského prosince neobjednal osobní přepravu kvůli ztrátovosti. Pokud by se vDěčíně přivaděč začal stavět, bylo by to až za několik let a stát by měl nejdříve vroce2015.