Auta, jimiž jezdí řidiči na Děčínsku, patří k nejstarším v republice. A opět oproti roku 2006 zestárla. Vyplývá to ze statistických údajů Sdružení automobilového průmyslu. Auta na Děčínsku jsou průměrného stáří 15,32 roku, v republice je to 13,93. Starší auta mají už jen lidé v okrese Jeseník.
Sdružení automobilového průmyslu uvádí, že loni zaregistrovali řidiči 345 411 nových a ojetých osobních automobilů. Ojeté převažovaly.

Na ojetá auta nedá dopustit padesátiletý Jiří Janoušek. Jediné auto, jež si pořídil jako nové, byla škodovka stopětka před zhruba pětadvaceti lety. „A musím říct, že jsem s ním měl mnohem více starostí než potom s auty ojetými, zahraničními,“ tvrdil Janoušek. Doplnil, že po vystřídání několika ojetých renaultů, fiata, forda a audi, se teprve nyní vrátil ke značce škoda. „Opět jsem si koupil ojetý vůz, Oktávii, ale dovezenou ze zahraničí. Je jako nová a zatím vyšlapuje jako švýcarské hodinky,“ dodal. Jezdil s auty starými pět i deset let. Na začátku devadesátých let byla podle něj výbava několik let starých zahraničních aut nesrovnatelná s výbavou nových tuzemských.

To, že řidiči kupují hlavně ojetá auta, souvisí podle majitelů autobazarů s vysokou mírou nezaměstnanosti. „Lidé tady nemají prostě peníze. Největší poptávka je po autech do sto padesáti tisíc korun,“ uvedl před nedávnem Martin Svoboda, vedoucí děčínského autoservisu Car – Fi, jenž nabízí i ojetá auta.

Firma nabízí vozy z devadesáti procent dovezené ze zahraničí. „Vozíme auta s datem výroby 1995 a mladší,“ upřesnil Svoboda. Autobazar v Dobkovicích vozí také ojetá auta, a to převážně z Německa, Francie či Belgie.

Důvěru v ojetá auta na severu Čech by mohla narušit nedávná aféra z teplického autobazaru. Při ní kriminalisté zjistili podvody s prodávanými auty. Spočívaly v papírových machinacích s auty. Organizátoři, čtyři už obvinění, na machinacích vydělali statisíce korun. Jeden z obviněných oslovil své známé, zda si chtějí vydělat tisíce korun za jednoduché papírové operace. Bílý kůň v doprovodu dalšího obviněného sepsali smlouvu o úvěru na nákup auta a dostal slíbenou odměnu. Peníze z úvěru na základě fiktivního prodeje zaslala leasingová společnost na účet autobazaru. S penězi disponoval majitel bazaru. Když mužům, kteří si na sebe úvěr vzali, chodily upomínky kvůli neplacení splátek, šli na pokyn jednoho z organizátorů nahlásit na policii krádež vozidla.

„Osobně bych teď velmi zvažovala koupi ojetého vozu. Sice za nový zaplatím víc, ale mám jistotu, že není kradený,“ poznamenala Hana Jelínková, jež o koupi vozu uvažuje.

Zatím si ale autobazary na nedostatek zákazníků zatím stěžovat nemohou. Statistiky hovoří jasnou řečí. Počet ojetých automobilů v Česku přibývá.
Dopravní policisté nevidí souvislost mezi stářím vozu a počtem dopravních nehod.

„Je ale pravda, že nová vozidla mají lepší pasivní bezpečnost než auta stará,“ uvedl šéf děčínských dopravních policistů Martin Votrubec. Vysvětlil, že nová auta mají tužší karoserii, airbagy a jinak řešené bezpečnostní pásy. „Následky havárií aut starých více než patnáct let jsou proto mnohem tragičtější, než když havaruje nové auto,“ upozornil Votrubec.