Lidé, kteří se těšili na to, že budou moci v českých obchodech reklamovat výrobky, jež zakoupili v jiné zemi Evropské unie, mají smůlu.

V některých médiích zmiňovaná eurozáruka totiž neexistuje. Potvrdil to včera koordinátor informačního centra Sdružení obrany spotřebitelů v Děčíně Robert Hrabčík. Nic na tom nemění ani to, že se Česká republika stala součástí Schengenského prostoru.

„Eurozáruka, tedy právo reklamovat ve své zemi ty výroky, které jsme zakoupili v jiné zemi Evropské unie, neexistuje. I když o ni lidé stále mluví,“ řekl koordinátor informačního centra Sdružení obrany spotřebitelů ČR v Děčíně Robert Hrabčík.

Celoevropsky působící výrobní společnosti, které poskytují v naší zemi servis pro výroky zakoupené v jiné zemi EU by se podle Hrabčíka daly spočítat na prstech jedné ruky.

„V praxi to znamená, že pokud si spotřebitel zakoupí televizi v německém Tescu, tak ji také v německém Tescu v případě poruchy musím reklamovat,“ vysvětlil Hrabčík.

To potvrdila i mluvčí Tesco Stores v České republice Jana Matoušková.

„U nás není možné takto reklamovat, protože v každé zemi Evropské unie spravuje Tesco jiná společnost a mají i jiné reklamační řády než my,“ vysvětlila Matoušková.

Službu nenabízí ani firma Euronics, jež se na svých stránkách pyšní tím, že je v současné době největším prodejcem spotřební elektroniky. Sdružuje osm a půl tisíce prodejen v celé Evropě a ročně obsloužívíce než čtyři sta milionů zákazníků.

„Teoreticky bychom reklamaci mohli přijmout, ale přístroj nám do opravy nevezme český servis a to kvůli záručnímu listu. Třeba v Německu je odlišný od toho českého,“ tvrdil prodejce Josef Jána z děčínské prodejny Euronics.

Na Sdružení obrany spotřebitelů v Děčíně se prozatím mnoho lidí se žádostí a radu, jak postupovat při reklamaci zboží v zahraničí neobrátilo, ale Hrabčík předpokládá, že během několika měsíců tomu bude jinak.

„Lidé si musí uvědomit, že v každé zemi evropské unie platí jiná reklamační pravidla,“ doplnil Hrabčík.

Při problémech ve státech Unie je vhodné se obrátit na specializované Evropské spotřebitelské centrum (esc@mpo.cz), středisko spadající pod ministerstvo průmyslu a obchodu nabízí bezplatnou pomoc spotřebitelům při vyřizování jejich stížností na kvalitu zakoupených výrobků v členských zemích EU. „Centrum slouží spotřebitelům jen v tak zvaném přeshraničním styku, nezabývá se stížnostmi a spory českých spotřebitelů,“ vysvětlil Hrabčík.