Kozí dráha pojede! Takto se nechal slyšet telnický starosta Jaroslav Doubrava v ústeckém Deníku. Na včerejší dotaz děčínského Deníku, kdo trať bude provozovat, ale nebyl schopen odpověď. „Objednali jsme to u soukromého subjektu, který to je, ale teď nevím, nejsem v kanceláři,“ tvrdil včera Doubrava. Jedním dechem dodal, že se bude vybírat z více možných provozovatelů. Vlak by podle něj měl vyjet už v březnu.

„Nic o tom nevíme, pravděpodobně půjde opravdu o soukromý subjekt, v takovém případě musí o souhlas provozovat trať požádat Správu dopravních cest a také Drážní úřad,“ upozornil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Doubrava k tomu uvedl, že to udělá případný provozovatel.

Vlaky na Kozí dráze, tedy trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova přestaly jezdit letos 9. prosince. Kraj spoje neobjednal, protože trať byla ztrátová. Jaroslav Doubrava spolu s dalšími představiteli obcí usiluje o to, aby zůstala zachovaná alespoň částečně. „Obce se shodly, že to zaplatí,“ tvrdil Doubrava. Víkendový provoz by vyšel obce na tři sta tisíc korun za rok, z toho zhruba sto tisíc by měl hradit Děčín a třicet Jílové. Částky zastupitelé Děčína a Jílového ale zatím neposvětili „V zastupitelstvu jsme to neprojednávali, plánujeme to na lednové zasedání,“ řekl děčínský primátor Vladislav Raška. Zda děčínští zastupitelé částku na provoz schválí, nechtěl předjímat. Ani Jílové sumu ve výši asi pětatřiceti tisíc korun neschválilo. „Pouze se zastupitelé shodli, že dál o zprovoznění trati budeme jednat,“ řekl jílovský tajemník Miroslav Fliegel.

Starosta Doubrava přitom už zná přesné termíny, kdy by vlak mohl vyjet. „Bude to 22. března, pak při slavnostech v Děčíně 17. května a poslední květnovou sobotu,“ řekl Doubrava. Další provoz by měl být víkendový.

Ústecký kraj na železniční trati číslo 132 dopravu neobjednal kvůli nerentabilnosti provozu. „Z Děčína přes Telnici do Chlumce jezdí autobusová linka, která je daleko více využívána než vlak,“ uvedl vedoucí oddělení dopravní obslužnosti kraje Jakub Jeřábek.

Starostové i obyvatelé mají ale jiný názor. Podle nich má železniční trať obrovský turistický potenciál. „Jde o oblast, která je zvláště pro milovníky přírody neobyčejná a lákavá,“ myslí si turista z Děčína Svatopluk Donutil.

O problematiku se začal zajímat také místopředseda vlády Martin Bursík. Ve svém vyjádření uvádí, že je přesvědčen o nutnosti zachování provozu.
„Měla by být ve své trase zrekonstruována na nejvyšší možnou rychlost. Dopravu by na ní měly zajišťovat moderní vlaky v krátkém intervalu třicet minut ve špičkách a šedesát minut v ostatních částech dne,“ uvedl. Dodal, že zkušenosti ze sousedního Saska hovoří, že takový postup vede k rapidnímu nárůstu počtu cestujících.