Jen koleje zbudou na trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova. Vlaky tady totiž přestanou s definitivní platností od 9. prosince jezdit. Krajský úřad je u Českých drah neobjednal, trať vykazovala ztrátu více než deset milionů korun. Některé obce zvažují, že by spoje financovaly samy. „Dopisem jsme České dráhy žádali zhruba v polovině října o to, aby nám vyčíslily kolik by nás to stálo, zatím se nikdo neozval,“ řekl starosta Telnice Jaroslav Doubrava, jenž jednání o zachování spojů na trati inicioval. Jeho obecní kasa by dokázala unést platby ve výši dvou set tisíc za rok.
Děčínský primátor Vladislav Raška o iniciativě obcí ví, ale k jednáním ho nikdo nepřizval. „Jednají i o Děčínu, ale bez něho. Zajímalo by mě, zda jim jejich kroky posvětila zastupitelstva,“ divil se včera Raška. Různé iniciativy jej označují za toho, jenž intenzivně podporuje výstavbu dálniční přeložky právě v koridoru železnice. „Když by všechno šlo dobře, začalo by se stavět až v roce 2011 či 2012. Nevidím důvod, proč bych měl bránit tomu, aby tady do té doby jezdily vlaky,“ poznamenal Raška. Vysvětlil, že pokud by obce a města měly provoz trati financovat, stálo by to Děčín minimálně sedm milionů korun. „Ale pokud mě někdo požádá, předložím návrh zastupitelstvu, zda to schválí. Pokud ostatní obce chtějí částku hradit i za Děčín, budu jenom rád,“ doplnil Raška.
V Jílovém o financování několika spojů uvažují. „Ano, k žádosti jsme se připojili. Myslíme si, že by bylo vhodné jeden až dva spoje na trati zachovat,“ řekl jílovský místostarosta Václav Zibner. Zatím neví, kolik by město doplácelo. „Také bychom museli o souhlas požádat zastupitelstvo,“ upozornil.
Objevily se informace, že pokud si obce samy spoje zaplatí, bude to v rozporu s normami Evropské unie. To však nepotvrdilo ministerstvo financí. „Nedomníváme se, že by to bylo v rozporu s legislativou EU. Za hospodaření s prostředky obce není zodpovědný nikdo jiný než příslušné obecní orgány,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Jakub Haas.
České dráhy už kalkulaci zpracovaly. „Také jsme vyčíslili, kolik by činila prokazatelná ztráta provozování dopravy na této trati. Je zpracováno více variant pro různé množství vlaků. Odpověď bude starostovi odeslána nejpozději dnes,“ řekl včera mluvčí Českých drah Ondřej Kubala..
Jílové ani Telnice ale problémy se spojením do okolních měst a obcí nemají. „Autobusových spojů jezdí dost, každou hodinu, budou v rozšířené míře jezdit i o víkendu a až do Chlumce,“ vysvětlil Zibner. Doplnil, že cena za vlak a autobus vyjde pro cestující nastejno.
To samé uvedl i Doubrava. Na dotaz, proč tedy usiluje o zachování trati Doubrava uvedl, že si to přejí obyvatelé. „Navíc považuji za zrůdnost, že někdo dokázal vymyslet, aby v koridoru trati vedla přeložka silnice, tak zvaný dálniční přivaděč,“ vysvětlil svou iniciativu starosta Doubrava. Domnívá se také, že všechna těžká nákladní auta by se hrnula přes Děčína a ten by dopadl jako Praha, přes kterou centrem vede dálnice.
pokud by obce byly schopné provoz hradit, vlaky by stejně začaly jezdit nejdříve na jaře příštího roku. Současný grafikon by dráhy totiž neměnily.