Sedm nových autobusů. Taková bude bilance letošních nákupů, kterými se snaží Dopravní podnik města Děčína obnovovat svůj vozový park. V posledních letech firma do pořizování nových vozů každoročně investuje více než třicet milionů korun. Vzhledem k rostoucím cenám autobusů to však není suma, která by umožnila výraznější vyřazování starších vozů.
„Na trhu není levnější autobus, než v relacích přes pět milionů korun. Do obnovy vozového parku se snažíme sice investovat veškeré volné peníze, ale víc, než okolo šesti vozů ročně se nám koupit nepodaří,“ uvedl ekonomický náměstek podniku Vojtěch Sobotka. Kdyby měla obnova pokračovat podstatně rychleji, podnik by potřeboval každoročně na nákupy alespoň šedesát milionů korun,.
Cestující dopravní podnik kritizují za to, že je městskou akciovkou, ale nové autobusy jezdí spíše mimo město a na linky v Děčíně nasazuje vozy, které mívají časté poruchy a pasažéři čekají na zastávkách potom marně. „S podobnými výhradami se čas od času také setkávám. Kritice se nebráníme, ale ne vždy jsou podobné připomínky na místě. Jednak náhodnou poruchu nelze vyloučit. Pak na trasu okamžitě vyjíždí řidič s náhradním vozem. Navíc v poslední době pořizujeme vedle vozů určených vyloženě jen pro městkou dopravu i autobusy, u kterých je možné praktikovat univerzálnější využití. Jezdí tedy na linkové dopravě i ve městě,“ dodal technický náměstek Václav Novotný.
Děčínský dopravní podnik vlastní v současné době skoro devadesát autobusů. Zvyšuje se podíl vozů, které splňují nejpřísnější normy ekologického provozu. „Chceme se chovat k životnímu prostředí co nejlépe, o čemž svědčí i norma ISO 1401, kterou podnik právě za ekologický provoz získal,“ dodal technický náměstek. Ve vozovém parku podniku rovněž přibývá nízkopodlažních autobusů.
Díky vlastní opravárenské základně může firma prodlužovat životnost i těch vozů, které by jinak už do provozu nasazovat nemohla. Teď dokonce skoro desítku nejstarších autobusů nabízí podnik k prodeji. „Pro okamžitou obnovu starších typů bychom potřebovali třicet zcela nových autobusů. Při stávajícím tempu nákupů je to ale vyhlídka tak na pět let a mezitím zase další vozy budou stárnout,“ připomněl Václav Novotný.