Nedostatek ve vzdělání lze i letos dohnat v kurzu
DĚČÍN - Za jedenáct let existence kurzů jimi prošly desítky lidí, kteří si chtěli základní vzdělání dokončit. Mnozí totiž pochopili, že nedostatek ve vzdělání je značně handicapuje při výběru povolání.
Skoro čtyři tisíce lidí se základním vzděláním. To je počet nezaměstnaných, které eviduje děčínský úřad práce. Někteří z nich neprošli ani všemi ročníky základní školy. Ukončili ji třeba v osmé nebo i nižší třídě. „Kolik takových lidí je v evidenci, netuším, pro nás má základní vzdělání i takový člověk, který vyšel třeba z páté třídy,“ řekl pracovník děčínského úřadu práce Vlastimil Pažourek. Dodal, že lidé s nejnižším vzděláním samozřejmě shánějí nejhůře práci a v evidencích úřadů figurují nejdelší čas. „I když, nemusí to být pravidlem, člověk ze základním vzděláním může mít různé kurzy, řidičák, certifikáty a podobně a může být velmi manuálně zručný,“ poznamenal Pažourek.
Lidé, kteří neprošli všemi ročníky základní školy, tak mohou učinit i v dospělosti. Šanci jim k tomu dává Základní škola v Kamenické ulici v Děčíně, jež pořádá už XI. kurz pro dokončení základního vzdělání. „Lidé, kteří mají zájem, se účastní konzultačních hodin. Probírají jen základní předměty a cizí jazyk v rozsahu učiva základní školy,“ vysvětlil ředitel Základní školy v Kamenické ulici v Děčíně Jaroslav Skála. Konzultace se konají v odpoledních hodinách tak, aby nenarušily pracovní vytížení absolventů. Každý předmět zakončí zkouška a po ukončení celého kurzu vystaví škola absolventům vysvědčení, které dokládá dosažení základního vzdělání. „Zatím se přihlásil jeden zájemce, další mají možnost ještě do poloviny září v sekretariátu naší školy,“ pozval ředitel. Doplnil, že kurz je bezplatný a k jeho absolvování je třeba pouze lékařské potvrzení.
Za jedenáct let, kdy škola kurzy organizuje, jimi prošly desítky lidí. „Využívají toho třeba děti z dětských domovů, docházku si tu dokončovali i chovanci z boletického ústavu,“ vzpomněl Skála. Dodal, že základní školu nedokončí zpravidla děti, které mají nějaký výchovný problém. „A vůbec se to nedá zobecnit, že by to byly děti, které pocházejí z problémových rodin,“ poznamenal. Jako příklad uvedl dívku, která byla v době dospívaní více než zlobivým dítětem, neučila se, chodila za školu, nyní si základní vzdělání dokončila a začala studovat i střední školu. „Mnohým totiž v dospělosti dojde, že nedostatek vzdělání je v dalším životě handicapuje,“ dodal ředitel Skála.