Její vývoj během uplynulého půldruhého století připomíná i nová kniha pracovníka děčínské pobočky litoměřického Státního oblastního archivu Jana Němce. Historii všeho, co má s drážní dopravou co společného, by pak mohlo veřejnosti představovat jakési muzeum železnice v areálu už prakticky nevyužívaného východního nádraží.
„Město je připraveno pro tenhle projekt vytvořit všechny potřebné podmínky a plně ho podporovat. Konečné slovo ale bude mít pražské Národní technické muzeum, které se rozhoduje mezi Prahou a Děčínem. Samozřejmě bychom uvítali, kdyby volba padla na naše město,“ uvedl děčínský primátor Vladislav Raška. Dodal, že vytvoření expozic o historii železnice by bylo pro Děčín i významným vkladem pro rozvoj cestovního ruchu a zvýšení atraktivnosti města pro jeho návštěvníky.
Děčín by si muzejní expozice zasloužil i vzhledem k dochované historii vývoje železnice. „Město k tomu nabízí všechny příhodné podmínky, včetně staveb z druhé poloviny devatenáctého století, kdy rozvoj železnice diktovala především nutnost přeprav uhlí a dalšího průmyslového rozvoje. Na zdejším východním nádraží zůstaly zachovalé mnohé původní stavby i jejich doprovodná vybavenost,“ argumentoval archivář Jan Němec.
O možnosti vybudovat muzeum železniční historie v Děčíně se hovořilo už na několika schůzkách. Další jednání se mělo uskutečnit právě při prezentaci nové knihy. Představitelé pražského Národního technického muzea ale odcestovali narychlo do zahraničí, a tak se tímto tématem bude zabývat další schůzka. Je domluvená na příští středu.
„Myslím si, že Děčín je skutečně ideální lokalitou pro zřízení takového muzea. A to nejen kvůli samotné železnici, ale město má i bohatou historii lodní dopravy. Máme tady unikátní vlakové nádraží i další drážní stavby včetně tunelů a mostů,“ připomněl Otto Chmelík z Iniciativy pro děčínský zámek, která se v projektu rovněž angažuje.
Pokud by se podařilo záměr na vytvoření historické expozice o železnici dotáhnout do úspěšného konce, uvítali by to i členové Spolku železniční nostalgie. „Je to jedinečná šance, jak přiblížit lidem vývoj téhle dopravy od minulosti po dnešek,“ tvrdil člen spolku Josef Neuberger.