Vstup čínského investora do loděnice v Děčíně-Křešicích se zatím odkládá. Na spojení s největším čínským stavitelem lodí a světovou trojkou Hudong Zhongua Shipbuilding ze Šanghaje České loděnice nejsou připravené ekonomicky ani materiálním zabezpečením.
„Probíhající jednání se zastavila, ale věříme, že jen na čas. Náš zájem vstoupit do projektu ovšem trvá i nadále. V sázce je totiž celková investice přes dvě miliardy korun, které umožní modernizaci a rozšíření výrobních kapacit v horizontu zhruba sedmi let až na osmačtyřicet plavidel ročně,“ vysvětlil generální ředitel Českých loděnic Richard Paško.
Vlastnické vztahy ve společnosti se před časem změnily a noví majitelé přehodnotili stávající možnosti firmy. Podle představ bývalých vlastníků měla křešická loděnice nabídnout 1200 až 1400 nových míst. Skoro šest set jich mělo vzniknout už v příštím roce.
„Nynější plány jsou podstatně odlišné. Za reálný považujeme vznik asi tří set nových pracovních příležitostí, které chceme vytvářet postupně v horizontu asi pěti let,“ připomněl šéf české loďařské společnosti.
K dosažení cílového záměru vyrábět skoro pět desítek lodí ročně bude muset firma získat nové kvalifikované odborníky. Těch je v loďařském průmyslu ale nedostatek.
„Už teď musíme problém řešit i zaměstnáváním zahraničních pracovníků, především z Ukrajiny, Rumunska i dalších zemí. Naší prioritou je získat zaměstnance z nejbližšího okolí, kterým chceme nabídnout odpovídající platové a další zázemí stabilní společnosti,“ uvedl už dříve ředitel křešické loděnice Bohumír Koňa.
Zejména odborně zdatných svářečů není v regionu dostatek. Firma si je bude muset vyškolit. „Jsme připraveni spolupracovat tak, aby loděnice mohla nabídnout uplatnění právě lidem z Děčínska, byl by to významný krok ke snižování nezaměstnanosti,“ poznamenal ředitel děčínského úřadu práce Jiří Král.
Například letos do loděnice nastoupilo okolo třiceti svářečů. „Byla to polovina lidí, kteří prošli našimi rekvalifikačními kurzy. Problém je mimo jiné i v tom, že svářeči získají potřebnou odbornost právě na základě požadavků loděnice. Jenže pak třeba dostanou platově či jinak zajímavější nabídku a nastoupí k jiné firmě,“ připomněla Kateřina Křížová z děčínského úřadu práce.
České loděnice chtějí po vstupu čínského investora v Děčíně stavět nejen takzvaná kaska, tedy hrubostavby říčně námořních lodí. „Postupně by z Děčína odplouvala do zahraničí plavidla i s další vybaveností. Tím by se naše firma stala pro zákazníky atraktivnějším partnerem a zakázky by pro nás byly i finančně podstatně zajímavější,“ dodal generální ředitel Českých loděnic Richard Paško.