Poplašné telefonáty komplikují práci hasičů a záchranářů na Děčínsku. Například hasiči zaznamenali od prvního února do šestnáctého června tohoto roku celkem třicet čtyři planých poplachů. Přitom v loňském roce jich bylo za stejné období o deset méně. Poslední případ řešili hasiči před necelým týdnem. „Byl nahlášen požár chatky pod nemocnicí v Děčíně, ale přivolaní hasiči žádný oheň nenalezli,“ řekl Lukáš Marvan, tiskový mluvčí HZS Ústeckého kraje.
Co do počtu planých výjezdů a dotěrných telefonátů jsou na tom děčínští záchranáři podstatně hůře. „K planým poplachům vyjíždíme denně a vyjedeme, i když se nám zdá telefonát krajně podezřelý. Nemůžeme si dovolit situaci podcenit,“ sdělil lékař děčínské záchranky Petr Matiášek. Jedinou možnost, kterou záchranáři mají, je zároveň v průběhu výjezdu informovat o podezřelém telefonátu policii.
Nejčastěji zneužívají tísňové linky děti. „Takových telefonátů míváme někdy i třicet denně,“ postěžovala si dispečerka záchranky Marcela Keleši. Zbytečné telefonáty nejenže částečně blokují linky, ale zároveň psychicky zatěžují dispečerky, jejichž práce je i tak náročná. „Už přesně víme, kdy začala přestávka nebo skončila škola, v ten okamžik je telefonátů nejvíc,“ řekla dispečerka. Často také volají stejní lidé, dispečerky je už bezpečně poznají podle telefonních čísel. „Snažili jsme se obrátit na jednotlivé operátory, aby majitelům těchto čísel zablokovali hovory, ale marně,“ sdělila Keleši. Jednou se pokusila zasáhnout sama, a to když telefon, ze kterého volalo dítě, zvedala během jedné služby už poněkolikáté. „Rozhodla jsem se mu zavolat zpátky a vysvětlit, co tím může způsobit,“ vyprávěla sestra. Přístroj však zvedla maminka, a tak všechno nabralo rychlý spád. „Od té doby se už tohle číslo nikdy neobjevilo,“ dodala. V drtivé většině se však hlasová zneužití tísňové linky opakují. Přestože je dispečerkám při pohledu na číslo jasné, že jde o chronického „telefonistu“, musejí dispečerky telefon zvednout vždy. „Lepší deset marných výjezdů než jeden zanedbaný,“ řekla Keleši.
„Pokud má záchranná služba problém s obtěžujícími hovory, může využít služby Identifikace obtěžujících volání ke zjištění telefonního čísla. Číslo bohužel nemůžeme zablokovat přímo, jsme oprávněni pouze sdělit telefonní číslo a osobní údaje, se kterými se už může záchranná služba obrátit přímo na Policii ČR,“ vysvětlila mluvčí společnosti T–Mobile Jitka Pacolová. U předplacených karet, které ale mají především děti, to není možné. Podle Marcely Keleši by se školy měly více zaměřit na to, aby dětem vysvětlily, že zneužití tísňového volání může být nebezpečné. Vyjede-li sanitka s posádkou k planému poplachu, může na jiném místě osudově chybět.