Už sedm stížností na lékaře letos eviduje Česká lékařská komora v Děčíně. Většina z nich se týká toho, že se lékař k pacientovi choval nevhodně. „Nazvala bych to poruchou komunikace,“ uvedla předsedkyně děčínské komory Alena Sellnerová. Vysvětlila, že tyto případy se vyšetřují velmi obtížně, protože jde o tvrzení proti tvrzení. Na zanedbání péče si letos zatím stěžuje jediný pacient.

Málo lékařů

Anketa, kterou udělal děčínský Deník v ulicích města, vyzněla pro lékaře příznivě. „Práce lékařů je všeobecně dobrá, takže nevím, na co bych si stěžoval,“ uvedl například Tomáš Střelka. Jeho manželka má jedinou negativní zkušenost a to s organizací přijímání pacientů na chirurgickém oddělení děčínské nemocnice. Na konkrétního lékaře si nikdo z oslovených nestěžoval, shodli se však na tom, že by zdravotnictví v Děčíně prospělo více lékařů v nemocnici.
Všechny stížnosti, které letos komora v Děčíně přijala, nejsou ještě uzavřené. „Musíme vyžádat lékařské posudky, stanovisko stěžovatele a obviněného a o vině či nevině vypracuje zprávu revizní komise, poté informujeme stěžovatele i obviněného,“ vysvětlila Sellnerová. Doplnila, že loni za odborné pochybení dostal jeden lékař peněžitý trest, další dvě obvinění z lékařského pochybení se neprokázala, stejně jako neetické chování lékařů, na které si stěžovali dva lidé.

Pacient bez šance

Většina lidí, i když není spokojena s tím, jak se k nim lékař chová, stížnost komoře nepodají. „Jednak bych už nemohla k takovému lékaři nikdy přijít a navíc si myslím, že stížnost ke komoře je stejně k ničemu. Lékař lékaře nepotopí,“ řekla třicetiletá Lenka z Děčína.
Podle statistik má skutečně pacient malou šanci na úspěch. Pavel Vepřek, předseda sdružení Občan, jež pomáhá pacientům v boji za jejich práva, uvedl, že stížnosti pacientů by neměla řešit komora, ale zdravotní pojišťovny. „Jsou jedinými, kdo má na lékaře páku, protože od nich kupují pro pacienty péči,“ řekl Vepřek. Dodal, že mohou pohrozit i tím, že s lékařem neuzavřou smlouvu.

Jak postupovat…

 

…když mi vadí nevhodné chování nebo přístup lékaře:

– s lékařem v klidu, neagresivně promluvit
– stěžovat si ke komoře

Stížnost musí být písemná, na konkrétní osobu a konkrétní provinění a událost. Nesmí být starší než jeden rok. O výsledku vyšetřování dostane stěžovatel písemné rozhodnutí, proti kterému může podat v zákonné lhůtě písemnou námitku k České lékařské komoře v Praze.