Auta, jež patří řidičům na Děčínsku, patří k nejstarším v republice. Vyplývá to ze statistických údajů Sdružení automobilového průmyslu. Auta na Děčínsku jsou průměrného stáří 15,25 roku, v republice je to 13,87. Starší auta mají už jen lidé v okrese Jeseník.
To, že řidiči kupují hlavně ojetá auta, souvisí podle majitelů autobazarů s vysokou mírou nezaměstnanosti. „Lidé tady nemají prostě peníze. Největší poptávka je po autech do sto padesáti tisíc korun,“ řekl Martin Svoboda, vedoucí děčínského autoservisu Car – Fi, jenž nabízí i ojetá auta.
Firma nabízí vozy z devadesáti procent dovezené ze zahraničí. „Vozíme auta s datem výroby 1995 a mladší,“ upřesnil Svoboda.Autobazar v Dobkovicích vozí také ojetá auta, a to převážně z Německa, Francie či Belgie. „Vozíme auta roku výroby 2000 a mladší, nehavarovaná,“ řekl Pavel Hájek. Dodal, že každé auto bazar prověří, takže se nemůže stát, že by přivezl auto kradené, nebo takové, jež nemá platné doklady či třeba splacený leasing.
Autobazary si na nedostatek zákazníků zatím stěžovat nemohou. Statistiky hovoří jasnou řečí. Počet ojetých automobilů v Česku přibývá. Sdružení automobilového průmyslu uvádí, že v letošním roce už zaregistrovali řidiči 69 847 nových a 80 913 ojetých aut. Podíl ojetých aut letos činí 53,67%, ke konci loňského roku to bylo 45,66%. Největší nárůst počtu ojetých vozů byl zaznamenán v lednu, za tento měsíc přibylo 16 385 ojetých aut, dovezených do republiky. Dopravní policisté však nevidí souvislost mezi stářím vozu a počtem dopravních nehod. „Je ale pravda, že nová vozidla mají lepší pasivní bezpečnost než auta stará,“ uvedl šéf děčínských dopravních policistů Martin Votrubec. Vysvětlil, že nová auta mají tužší karoserii, airbagy a jinak řešené bezpečností pásy.
„Následky havárií aut starých více než patnáct let jsou proto mnohem tragičtější, než když havaruje nové auto,“ upozornil Votrubec.