Boj s úřady, narůstající a nepřehledná administrativa či legislativní nejistota – to jsou nejčastější problémy, které trápí severočeské podnikatele a živnostníky.
Většina námi oslovených živnostenských úřadů v Ústeckém kraji na otázku, na co si živnostníci nejčastěji stěžují, odpověděla, že na velkou administrativní zátěž a na neustále se měnící legislativu.
„Nazval bych to legislativní nejistotou,“ říká daňový konzultant Milan Zavřel z Rumburku. „Nejsme si jisti, zda budeme od příštího roku platit za své zaměstnance nemocenskou, nebo jestli začnou platit registrační pokladny,“ říká ústecký podnikatel Pavel Novák s tím, že sledovat všechny nové zákony, změny a nařízení je pro něj z časových důvodů problém.
Registrační pokladny měly původně fungovat od letošního ledna. Termín byl o rok posunutý. Pokud je vláda nesmete ze stolu, budou muset investovat kolem deseti tisíc korun a zvládnout zákon, který popisuje, jak je používat.
Kromě neustále měnících se zákonů – živnostenský zákon patří mezi ty, které se mění nejčastěji – trápí živnostníky i špatná provázanost úřadů. „Stěžují si také na to, že musí dokládat odbornou způsobilost u řemeslných živností,“ uvedla Jiřina Scholzová z Obecního živnostenského úřadu Teplice. Pokud chce tedy někdo podnikat v jiné živnosti než volné, musí doložit, že k tomu má odbornou způsobilost. Pokud ne, musí si podnikatel stanovit odpovědného zástupce.
Jenže situace je ještě složitější. „Například absolvují rekvalifikační kurz a pokud nemají čtyři roky praxe, nemohou podnikat bez odpovědného zástupce. U těch, co jsou čerstvě vyučení v oboru, nemohou podnikat bez tří let praxe,“ upozorňuje Scholzová.
Od nového roku mají právnické osoby další starost navíc – roční uzávěrku včetně dalších dokumentů přijímá totiž ústecký krajský soud pouze elektronicky. Znamená to, že firmy musí všechny dokumenty převést do elektronické podoby. Na své náklady.