Chtěli vědět, do čeho půjdou. Proto v Rumburku ještě před instalací radarů začali na zkoušku měřit rychlost. Během pěti dnů zaznamenali 30 tisíc případů překročení rychlosti. Rekordmanem byl motorkář, který městem doslova letěl. Rychlost nechala radnice měřit na sedmi místech ve městě. Například na Pražské, Krásnolipské nebo Jiříkovské ulici.
„Přestože jsme limit pro zaznamenání přestupku zvýšili na šedesát kilometrů v hodině, během měření jsme naměřili třicet tisíc překročení rychlosti,“ uvedl mluvčí rumburské radnice Luděk Stínil.
Nejméně řidiči respektovali povolenou rychlost na silnici ve směru na Šluknov. Přestože byl nastaven poměrně mírný limit, zachytily zde radary během pěti dnů více než sedm tisíc hříšníků.
Během měření zaznamenaly radary také jednoho motorkáře, který si s dodržováním rychlosti rozhodně těžkou hlavu nedělal. Po Pražské ulici se totiž řítil rychlostí 182 kilometrů v hodině. Pokud by takto rychle jedoucí motorce někdo vběhl nebo vjel do cesty, neměl by nejmenší šanci zareagovat.
„Odpočinutý a střízlivý řidič má reakční dobu asi jednu vteřinu. Tedy než uvidí, že se něco děje, uvědomí si, že se něco děje a než začne brzdit. To vše bez brzdné dráhy,“ řekl dopravní expert Jan Pechout.
Rekordman mezi řidiči osobních aut jel o něco pomaleji, přístroje po jeho projetí ukazovaly 141 kilometrů za hodinu. Touto rychlosti projel kolem základní školy v době vyučování.
Ohromné množství přestupků donutilo rumburskou radnici přehodnotit své záměry s instalací radarů. Ty si mělo město pronajmout od soukromé firmy.
Podle smlouvy, která vzešla z výběrového řízení, měla radnice platit za každé změření přestupku 300 korun. Zároveň byl stanoven roční limit jeden milion korun. Pokud by zůstala tato smlouva v platnosti, mohlo by se snadno stát, že by milionová hranice byla překročena během jediného dne.
Za 30 tisíc přestupků během jediného pracovního týdne by pak provize dosáhla devíti milionů korun, město by si naopak vydělalo na pokutách.
Radnice se rozhodla smlouvu o pronájmu vypovědět a odložit zahájení měření pomocí pronajatých radarů plánované na letošní podzim. „Vypíšeme nové výběrové řízení, kde budou jinak nastavené podmínky,“ řekl starosta Rumburka Jaroslav Sykáček. Nižší by mělo být především nájemné.
Kdy bude mít město radary k dispozici, není jasné. Před spuštěním ostrého měření by pak Rumburk rád rozjel informační kampaň. Chtěl by se tak vyhnout osočování, že si z frekventovaných silnic vedoucích městem udělal zlatý důl pro naplnění rozpočtu, který potřebuje každou korunu. „Touto cestou jít rozhodně nechceme. Jde nám o bezpečnost v ulicích, nikoliv o naplnění městské kasy,“ dodal Sykáček.
Radnice nechce radary kupovat, protože pro ni je výhodnější pronájem. V budoucnu plánuje přijmout další úředníky, kteří by přestupky vyřizovali.