Předchozí
1 z 2
Další

Určit, které letadlo je největší, není úplně snadné. Můžeme měřit jejich délku, prázdnou hmotnost nebo nosnost. Největší osobní letadla zvládnou přepravit stovky cestujících. Ta nákladní pak unesou stovky tun nákladu nebo části jiných velkých letadel.

Pro potřeby našeho žebříčku jsme však vzali jako hlavní parametr rozpětí křídel. Do seznamu deseti největších strojů se tak mohlo dostat i letadlo, které sice váží pouze jako osobní automobil, ale na druhou stranu vydrží ve vzduchu celý rok.

10. Boeing 777-300ER

  • Rozpětí: 64,8 metru
  • Délka: 73,8 metru
  • Prázdná hmotnost: 167 800 kilogramů
  • První let: 1994

Desítku největších vzdušných korábů podle rozpětí v současnosti uzavírá Boeing 777-300ER. Jedná se o dvoumotorové dopravní letadlo se širokým trupem. V této verzi na délku měří 73,9 metru a rozpětí jeho křídel je 64,8 metru. Ve dvou cestovních třídách může přepravit 396 cestujících nebo v případě pouze ekonomické třídy až 550 pasažérů. Zajímavostí přitom to, že průměr použitých motorů GE90 je větší, než je trup nejmenšího modelu řady Boeing 737.

10. Boeing 777-300ERZdroj: CC BY-SA 2.0: BriYYZ/wikimedia.org

Boeing 777, jehož vývoj začal na sklonku 90. let minulého století, si připsal hned několik světových prvenství. Jedná se o první komerční letadlo, které bylo kompletně navržené na počítači. Boeing se u něj rovněž odklonil od dosavadní praxe, kdy výrobci navrhovali letadla podle sebe a nebrali ohledy na potřeby budoucích zákazníků.

Zdroj: Youtube

Místo toho oslovil osm hlavních leteckých společností té doby - All Nippon Airways, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Delta Air Lines, Japan Airlines, Qantas a United Airlines, jejichž návrhy a připomínky se výrazně projevily ve finální podobě letadla. Současně se také jedná o první boeing, který používá systém fly-by-wire (FWB), jenž nahradil ruční ovládání letadla elektronickým řízením.

9. Lockheed C-5 Galaxy

  • Rozpětí: 67,91 metrů
  • Délka: 75,31 metrů
  • Prázdná hmotnost: 172 371 kilogramů

V roce 1965 získala americká společnost Lockheed od vojenského letectva USA zakázku na nový obří transportní letoun pro mezikontinentální dopravu nadměrných nákladů, který by doplnil menší letadla Lockheed C-141 Starlifter. Během vývoje C-5 Galaxy se museli konstruktéři vypořádat s celou řadou obtíží, včetně výrazného překročení nákladů, takže se první let uskutečnil až 30. června 1968. Do služby pak byl Lockheed C-5 Galaxy nasazen teprve v červnu 1970 u 437. zásobovací perutě při Charlestonské letecké základně v Jižní Karolíně.

9. Lockheed C-5 GalaxyZdroj: volné dílo: USAF - U.S. Air Force/wikimedia.org

Na počátku 70. let byl Lockheed C-5 Galaxy největším nákladním letadlem světa, než ho o dekádu později nahradil sovětský Antonov An-124 Ruslan. Měl však i celou řadu dětských nemocí. Už u prvních dodaných kusů se objevil problém s prasklinami v křídlech. Z dodaných 81 kusů původní verze C-5A bylo proto u 77 z nich nutné v letech 1980-1987 vyměnit křídla. Existuje také modernizovaná verze C-5B a speciálně upravená varianta C5C pro přepravu nadměrných nákladů.

V roce 2006 byla představena C-5M Super Galaxy. Nejedná se o úplně novou variantu, ale o zmodernizované již vyrobené C-5 všech verzí, které dostaly novou avioniku a výkonnější motory. Ty zlepšily užitečné zatížení, stoupavost, dolet a umožnily zrychlit start a zkrátit minimální délku vzletové dráhy.

Zdroj: Youtube

Americké vojenské letectvo tyto stroje v současnosti stále používá k přepravě vojenského nebo humanitárního materiálu. Lockheed C-5M Super Galaxy však slouží i přepravě techniky při zahraničních cestách americké hlavy státu. Do jeho nákladového prostoru se vejde i prezidentský vrtulník, které nese volací znak Marine One.

8. Boeing 747-8

  • Rozpětí: 68,4 metru
  • Délka: 76,3 metru
  • Prázdná hmotnost: 220 128 kilogramů
  • První let: 2010 (B747-8F)

Jedním z nejikoničtějších dopravních letadel, které kdy brázdily nebe, je bezesporu Boeing 747 přezdívaný Jumbo Jet. Čtyřmotorový širokotrupý letoun držel až do roku 2007 po téměř tři dekády prvenství jako největší dopravní letadlo. Má tři paluby, přičemž ta horní je v charakteristickém hrbu, který se táhne pouze přes část trupu.

7. Boeing 747-8 - první let prototypu.Zdroj: CC BY 2.0: Boeing Dreamscape/wikimedia.org

Oficiální kapacita Boeingu 747 je až 524 cestujících. Při tajné izraelské vojenské operaci Šalamoun, která měla přivézt etiopské Židy do Izraele, však 24. května 1991 ustanovil světový rekord přepravy cestujících jedním letem. Boeing 747 společnosti El Al tehdy najednou přepravil do Izraele 1122 cestujících. Zaregistrováno sice bylo jen 1087 cestujících, ale matky ve svých volných šatech ukryly desítky dětí.

Zdroj: Youtube

Veřejnosti byl prototyp Boeingu 747 poprvé představen 30. září 1968 a svůj první let uskutečnil 9. února následujícího roku, tedy před rovným půl stoletím. První kus byl zařazen do služby 22. ledna 1970 u dnes již zaniklých amerických aerolinek Pan Am. Zatím poslední varianta 747-8, která byla navržena tak, aby byla tišší, úspornější a ekologičtější, se dostala do provozu v květnu 2012 u německé Lufthansy. Za téměř půl století Boeing dodal více než 1500 strojů desítkám leteckých společností po celém světě. Dva speciálně upravené letouny Boeing 747-200B s označením VC-25A pak využívá americký prezident.

7. Convair B-36J Peacemaker / XC-99

  • Rozpětí: 70,12 metru
  • Délka: 49,4 metru
  • Prázdná hmotnost: 77 580 kilogramu
  • První let: 1946

Se svým rozpětím přesahujícím 70 metrů byl americký těžký strategický bombardér Convair B-36 největším bojovým letadlem na světě. První prototyp vzlétl v roce 1946 a do služby byl Convair B-36J, který dostal neoficiální přezdívku Peacemaker (mírotvůrce), zařazen v roce 1948. Jeho čtyři pumovnice dohromady pojaly téměř 39 tun nákladu bomb. Až do nástupu bombardéru B-52 byl jediným letadlem schopným nést vodíkovou bombu Mark-17 první generace, která na délku měřila 7,5 metru a vážila 19 tun. Současně existovala i transportní varianta B-36 s označením Convair XC-99, která měla stejné rozpětí křídel.

6. Convair B-36J Peacemaker.Zdroj: volné dílo: US Goverment/wikimedia.org

Kariéra Convairu B-36J v americkém letectvu nicméně byla překvapivě krátká. Se svým pohonem, který tvořilo šest pístových motorů, byl zastaralý už od samého počátku. Rychle tak přestával stačit nastupujícím moderním proudovým bombardérům a rychle se vyvíjejícím proudovým stíhacím letounů. Nepomohla ani modernizace, která byla spuštěna v roce 1955 a při níž konstruktéři pístové motory nahradili proudovými. Poslední kus Convairu B-36J byl vyřazen ze služby již v roce 1959.

Zdroj: Youtube

Přesto však našel využití při několika zajímavých experimentech. Dva exempláře byly například přestavěny na atomový pohon, když byl do jejich útrob vestavěn funkční jaderný reaktor o výkonu 1 MW. Myšlenka atomového letadla se však neosvědčila a tak byl program v roce 1958 zrušen. Při dalším experimentu nesl v rámci projektu FICON (Fighter CONveyor – přepravník stíhaček) ve své pumovnici stíhačku F-84 Thunderjet. Ta mohla být v průběhu letu vypuštěna a po dokončení mise se vrátila na palubu bombardéru. Projekt byl ukončen v roce 1959.

6. Antonov An-124 Ruslan

  • Rozpětí : 73,3 metru
  • Délka: 68,96 metrů
  • Prázdná hmotnost: 175 000 kilogramů
  • První let: 1982

Vývoj sovětského strategického transportní letoun Antonov An-124 Ruslan začal na začátku 80. let v Antonovově konstrukční kanceláři na Ukrajině. Čtyřmotorový hornoplošník nabízí nákladní prostor o objemu více než 1000 metrů krychlových, který má na délku 36,5 metru, na šířku 6,4 metru a na výšku 4,4 metru. Nosnost letadla je pak až 170 tun.

5. Antonov An-124 RuslanZdroj: CC BY-SA 3.0: Sergey Kustov/wikimedia.org

Díky těmto parametrům byl An-124 po dobu 30 let až do příchodu nákladní verze Boeingu 747-8F největším sériově vyráběným nákladním letadlem na světě podle hrubé nosnosti. Proti Boeingu má nicméně stále navrch v rozpětí křídel, které je o téměř pět metrů větší. Antonov An-225, který je z Ruslanu částečně odvozený, je sice ještě větší. Ten však nebyl sériově vyráběn.

Zdroj: Youtube

První prototyp Antonova An-124 vzlétl 26. prosince 1982 a sériová výroba byla zahájena v roce 1985. Antonov An-124 Ruslan přitom ustanovil 21 světových rekordů. V červenci 1985 například dopravil 171 219 kilogramů nákladů do výšky 2000 metrů a 170 tisíc kilogramů do výšky 10 750 metrů. Po pádu Sovětského svazu proběhla v roce 1992 i certifikace civilní verze, přestože jeho největším provozovatelem i nadále zůstává ruské vojenské letectvo.

5. Odysseus

Rozpětí: 74,066 metrů
Délka: neznámá
Prázdná hmotnost: neznámá
První let: duben 2019

Na osmé místo v žebříčku letadel s největším rozpětím křídel se loni v říjnu zařadil Odysseus, který představila americká společnost Aurora Flight Sciences, jedna z dceřiných firem Boeingu. Jedná se o speciální typ autonomního letounu označovaného jako HAPS (Pseudosatelit pro vysoké výšky = High Altitude Pseudo Satelite), který se pohybuje ve stratosféře. Zde může fungovat například jako pozorovací letoun nebo zastávat funkci satelitu.

8. OdysseusZdroj: aurora.aero

Odysseus je se svým rozpětím 74 metrů srovnatelný s velkými dopravními letadly jako je Boeing 777. Sám o sobě však podle výrobce váží jako „malý automobil“ a jeho užitečné zatížení je 90 kilogramů. Pro své napájení využívá solární panely, které pokrývají horní stranu jeho křídel a svislé ocasní plochy. Celkem letoun disponuje pro napájení palubních přístrojů, což mohou být nejrůznější vědecké nebo komunikační zařízení, výkonem 250 wattů. V ideálních podmínkách by pak měl být Odysseus schopný strávit ve stratosféře celý rok, aniž by musel přistát.

Zdroj: Youtube

Datum prvního letu letounu Odysseus firma nezveřejnila. Podle odborného serveru Aviation Week by se však měl uskutečnit 23. dubna 2019 v Portoriku. Na tento den připadá 31. výročí letu ultralehkého letadla na šlapací pohon Daedalus 88, které za méně než čtyři hodiny urazilo 119 kilometrů dlouhou trasu mezi řeckými ostrovy Kréta a Santorini. Na tehdejším projektu Daedalus se podílel i John Langford, který je v současnosti generálním ředitelem společnosti Aurora.

4. Airbus A380-800

  • Rozpětí: 79,75 metrů
  • Délka: 72,72 metrů
  • Prázdná hmotnost: přibližně 277 000 kilogramů
  • První let: 2005

Rozpětí téměř 80 metrů má v současnosti největší dopravní letadlo na světě Airbus A380-800. Je tak velký, že letiště kvůli němu musela projít úpravami. Airbus A380-800 má na svých dvou palubách užitnou plochu 550 metrů čtverečních, což je o 40 procent víc, než druhé největší dopravní letadlo Boeing 747-8. V typickém uspořádání tří tříd pojme 525 cestujících. V případě, že všechna sedadla jsou v ekonomické třídě, však dokáže přepravit až 853 lidí.

4. Airbus A380-800Zdroj: CC BY-SA 2.0: Maarten Visser/wikimedia.org

Vývoj budoucí A380 byl ještě pod označením A3XX zahájen v červnu 1994 a Airbus si od něj sliboval narušení dosavadní dominance svého amerického konkurenta Boeingu na trhu s velkými letadly. Východoasijská ekonomická krize a další obtíže při vývoji však způsobily, že svůj první let A380 uskutečnil až 27. dubna 2005.

Zdroj: Youtube

První Airbus A380-800 byl dodán Singapore Airlines 25. října 2007. Ke konci loňského roku Airbus obdržel 321 objednávek na svůj největší stroj a 234 letadel dodal. Největším zákazníkem pro A380 jsou aerolinky Emirates se 162 objednanými letadly, z nichž 109 jich již bylo dodáno. Přesto však Airbusu sázka na obří letadlo nevyšla. Letecké společnosti dávají stále více přednost menším letadlům s nižší spotřebou. V polovině února proto Airbus oznámil, že s výrobou A380 v roce 2021 skončí.

3. Antonov An-225 Mrija

  • Rozpětí: 88,4 metru
  • Délka: 84 metrů
  • Prázdná hmotnost: 285 000 kilogramů
  • První let: 1988

Původně sovětský a nyní ukrajinský strategický transportní letoun Antonov An-225 Mrija se v našem žebříčku sice umístil až na třetím místě, ale i tak je v současnosti letadlo s největším rozpětím v aktivní službě. Zároveň je však s délkou 84 metrů i nejdelším letadlem. Antonov An-225 byl původně navržen pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí jeho nosné rakety Eněrgija. Buran se však v roce 1988 dočkal pouze jediného letu a pak byl celý program zrušen.

3. Antonov An-225 MrijaZdroj: CC BY-SA 3.0: Alex Beltyukov/wikimedia.org

Vypadalo to, že s Buranem skončí i Antonov An-225, v roce 1994 byl jediný vyrobený kus skutečně na řadu let odstaven. Po modernizaci motorů a elektroniky ale v roce 2001 znovu vzlétl a v současnosti je využíván k dopravě obřích nákladů. Ty může naložit jak dovnitř nákladového prostoru, který má objem 1300 metrů krychlových, tak na hřbet. Jeho maximální vzletová nosnost je 640 tun, díky čemuž je také nejtěžším letadlem na světě. Jeho podvozek má 32 kol a pohon zajišťuje šest motorů.

Zdroj: Youtube

Antonov An-225 Mrija v současnosti stále existuje v jediném exempláři. Původně měl být vyroben ještě druhý, ale zabránily tomu ekonomické problémy po rozpadu sovětského svazu. Nedokončený pak byl zakonzervován v ukrajinské továrně Antonov. Na konci srpna 2016 však podepsal Antonov smlouvu s čínskou společností Aerospace Industry Corporation of China (AICC), na jejímž základě ho obě firmy dokončí. Číňané mají rovněž zájem v další fázi vyrábět Antonov An-225 v licenci.

2. Hughes H-4 Hercules („smrková husa“)

Rozpětí: 97,54 metru

Délka: 66,65 metru

Prázdná hmotnost: 113 399 kilogramu

První let: 1947

Po útoku na Pearl Harbor 7. prosince 1941 vstupují Spojené státy do druhé světové války a náhle vyvstává potřeba velkého transportního letadla, které by mohlo vozit vojáky a další materiál do Velké Británie. Cesta po moři byla zdlouhavá a Atlantik byl navíc zamořen německými ponorkami. V roce 1942 proto americké ministerstvo války vzneslo  požadavek na vývoj a výrobu dostatečně kapacitního transportního letounu. Jedním z požadavků přitom bylo, že vzhledem k nedostatku kovů, zejména hliníku, letadlo nebude vyrobené z kovu.

2. Hughes H-4 HerculesZdroj: volné dílo: Federal Aviation Administration/wikimedia.org

Rukavici se rozhodl zvednout letecký konstruktér a miliardář Howard Hughes, který se spojil se s průmyslníkem Henrym J. Kaiserem. Jejich spolupráce vyústila v návrh obřího hydroplánu, který měl být ve svých útrobách schopen přepravit jeden tank M4 Sherman nebo 750 plně vyzbrojených vojáků. S rozpětím křídel 97,54 metrů a délkou 66,65 metrů byl v té době největším postaveným letadlem. Jen každá z jeho osmi vrtulí měřila 5,5 metru. Ministerstvu se návrh zamlouval a v roce 1942 s oběma průmyslníky podepsalo smlouvu na dodávku tří strojů během následujících dvou let.

Zdroj: Youtube

Poté, co z projektu vycouval Henry J. Kaiser, pokračoval v něm Hughes sám. Stavba stroje pojmenovaného Hughes H-4 Hercules se neustále protahovala a první prototyp byl hotov až v roce 1947. V té době si již od médií a netrpělivých senátorů vysloužil hanlivé přezdívky „Létající sklad dříví“ (Flying Lumberyard) nebo „Smrková husa“ (Spruce Goose).

K prvnímu a zároveň poslednímu letu došlo 2. listopadu 1947 a pilotoval sám Howard Hughes. Letoun v přístavu v Los Angeles uletěl vzdálenost jedné míle (1,6 kilometru) ve výšce 21 metrů a rychlostí 217 kilometrů v hodině. Dnes je vystaven v Evergreen Aviation Museum ve městě McMinnville v americkém státě Oregon.

1. Stratolaunch

  • Rozpětí: 117 metrů
  • Délka: 73 metrů
  • Prázdná hmotnost: 226 796 kilogramů
  • První let: 2019 (očekávaný)

Novým největším letadlem na světě se má stát Stratolaunch, za kterým stojí společnost Stratolaunch System, který byl navržen tak, aby z výšky 10,5 kilometru, což je letová hladina běžných dopravních letadel, vypouštěl rakety s družicemi do vesmíru. Start raket z takové výšky umožní firmě Stratolaunch System snížit cenu za vynesení nákladu do kosmu. 

1. StratolaunchZdroj: stratolaunch.com

Tomuto specifickému účelu byla přizpůsobena i konstrukce samotného letadla. Na křídlech s rozpětím 117 metrů jsou zavěšeny dva trupy s celkem 28 koly a šest motorů z Boeingu 747. Natlakovaný kokpit pro tříčlennou posádku je přitom pouze v tom pravém. Mezi oběma trupy pak bude zavěšena trojice raket Pegasus, které vynesou družice do vesmíru. Jen ke svému rozjezdu přitom stroj potřebuje ranvej o minimální délce 3,7 kilometru.

Zdroj: Youtube

Stratolaunch na svůj první start teprve čeká a dočkat by se měl v průběhu letošního roku. Poprvé byl veřejnosti představen v červnu 2017, když opustil hangár kvůli zkušebnímu tankování. Loni v únoru se pak při dalším testu rozjel po ranveji rychlostí přesahující 70 kilometrů v hodině. Stratolaunch Systems při té příležitosti ohlásil první první předváděcí let právě na rok 2019.