Londýnské metro, které začalo vznikat ještě za vlády královny Viktorie, se pyšní přívlastkem nejstarší v Evropě. Mimo pandemické časy patří také k nejpřeplněnějším. Zejména při cestě červenou Central Line jsou vozy mnohdy tak plné lidí, že i dýchat v nich je problém. Nejen této lince má ulevit nová linka příměstských vlaků Elizabeth Line, známá také jako Crossrail.

Čínská Šanghaj během pandemie onemocnění covid-19, duben 2022
Horor v Číně. Důchodce dali do pytle na mrtvoly. On ale ještě žil, ukazuje video

Její vybudování se zařadilo mezi nejodvážnější projekty a největší velké dopravní stavby v Evropě za poslední roky. Schytalo ale také velkou porci kritiky. Dokončení se totiž oproti plánu opozdilo o několik let a navíc pořádně prodražilo. Rychlovlaky, které postupně propojí východ a západ města, a také třeba centrum s letištěm Heathrow, budou jezdit převážně pod zemí. První část nové trasy otevřou koncem května.

Cestující se tedy unikátní rychlovlakové linky dočkají už doslova za pár dní. „Nejnovější londýnská železnice bude uvedena do provozu v úterý 24. května,“ uvádí profil Crossrail Project na sociální síti Twitter.

Crossrail bude znamenat výrazné posílení kapacit městské hromadné dopravy v Londýně. „Ve chvíli, kdy bude projekt kompletně hotový, zvýší se současná kapacita celkem o desetinu. To je největší jednorázové rozšíření systému hromadné dopravy ve městě za posledních více než sedmdesát let,“ konstatuje CNN.

Na letiště dvakrát rychleji

Rychlovlakovou linku Crossrail budou otvírat postupně, v plné délce ji pak cestující využijí od letošního podzimu. „Nové vlakové spojení nabídne vysokou frekvenci spojů, a velkou kapacitu. Na délce více než sto kilometrů obslouží jednačtyřicet stanic. Na západě budou výchozími místy Reading a letiště Heathrow, a přes centrum Londýna vlaky pojedou na východ, do Shenfieldu a Abbey Wood. Více než půl druhého milionu pasažérů se tak dostane do centra Londýna za zhruba tři čtvrtě hodiny,“ nastiňuje web projektu Crossrail.

Jen pro porovnání, nyní trvá cesta z finančího centra Canary Wharf, kde bude jedna ze zastávek, na letiště Heathrow s využitím metra přibližně hodinu, pokud pasažér zvolí nadzemní verzi a jede autobusy nebo taxíkem, může na cestě strávit i hodiny dvě.

Americký školní autobus- Ilustrační foto.
Děsivé video. Kamera zachytila, co se dělo s dětmi v autobusu při nehodě

Autoři projektu očekávají, že ročně se Elizabeth Line po jejím kompletním otevření sveze až dvě stě milionů pasažérů. „Nynější květnový start bude pomalejší. Mezi nádražím Abbey Wood na jihovýchodě Londýna a jedním z největších londýnských vlakových nádraží Paddington pojede každou hodinu dvanáct vlaků. Letos na podzim pak ještě zůstane frekvence vlaků stejná, už ale obslouží všechny zastávky mezi Abbey Wood a Shenfieldem na jedné straně a Readingem a letištěm Heathrow na straně druhé. Ve finální podobě bude Elizabeth Line jezdit od května příštího roku, kdy se frekvence vlaků zvýší na čtyřiadvacet spojů za hodinu v obou směrech,“ popisuje CNN.

Kostry na zastávce

Autoři projektu Elizabeth Line (železnice dostala jméno podle britské královny Alžběty II.) tvrdí, že nová linka přímětských vlaků bude znamenat nejen rychlejší cestu Londýnem, ale v porovnání se současným metrem také mnohem pohodlnější a modernější. „Crossrail výrazně posílí londýnské sebevědomí. Když do vlaků nastoupí cestující, budou ohromeni, jak je jízda vlakem tichá a hladká,“ vyjádřil se londýnský dopravní komisař Andy Byford.

Vlaky na lince budou typické modrozeleným nástřikem. „Do vlaku se vejde 1 500 cestujících, z nichž 450 si bude moct sednout. Vlaky pojedou rychlostí téměř 145 kilometrů v hodině,“ popisuje CNN.

Zejména v centru Londýna  vlaky pojedou pod zemí. V tunelech vystavěných kolem už existující husté sítě tunelů londýnského metra. Přestup na něj má být pro cestující maximálně jednoduchý, na klíčových dopravních uzlech jim většinou bude stačit pár kroků.

Ze zastávek v srdci Londýna, které fialová Elizabeth Line obslouží, lze zmínit například Tottenham Court Road, Whitechapel či Bond Street a Liverpool Street. „Právě na Liverpool Street archeologové při průzkumu, který byl součástí stavebních prací, objevili téměř čtyři tisíce koster, na pohřebišti notoricky známé psychiatrické nemocnice, a také předměty z dob starověkého Říma,“ zmiňuje zajímavost CNN.

Žena uvízla s porouchaným autem ve sněhu v divočině. Přežila díky jogurtům a sněhu. Ilustrační foto.
Žena uvízla v porouchaném autě v divočině. Přežila díky jogurtům a sněhu

Zatímco při budování stanic železnice Crossrail se povedlo odkrýt i kus minulosti, nádraží mají naopak představovat budoucnost - a tím se výrazně lišit také od současných zastávek metra. Několik jich vzniklo zcela nově. „Například stanice Canary Wharf je jedním z desíti nových přestupních uzlů, které budou více, než jen obyčejným nádražím. Vstup k peronům bude představovat pětipatrová budova s obchody, restauracemi a dokonce i střešní terasou. Takže prostor, který je na míle vzdálený vzhledu tradičních vstupů do metra, které jsou v podstatě jen schodištěm vedoucím z ulice,“ představuje CNN.

Nástupiště pak mají být dostatečně široká na to, aby se na ně vešly i stovky lidí, a od kolejnic je budou oddělovat skleněné panely, aby nikdo nespadl do kolejiště.

Na zastávce Tottenham Court Road bude zase nástupiště Elizabeth Line propojeno přímo s původní zastávkou metra. Perony propojí tunely a eskalátory.

Pachuť za stovky milionů

Slávu kolem otevření prvního úseku Elizabeth Line ale provází i výrazná pachuť. Oproti původním plánům se totiž dokončení projektu pořádně opozdilo i prodražilo. „Projekt Crossrail byl schválen v roce 2007, práce začaly v roce 2009 a hotovo mělo být v roce 2018. Otevření Elizabeth Line je tak opožděno o celé čtyři roky, a navíc její vybudování stálo o čtyři miliardy liber (115 miliard korun, pozn. red.) více, než byl původní rozpočet,“ připomíná CNN.

Londýnský starosta Sadiq Khan dokonce v roce 2018 prohlásil, že je rozzlobený a frustrovaný, co se týče manažmentu kolem stavby Elizabeth Line.