Letošní rok je pro dopravce složitým. Sotva se stačili vzpamatovat z dopadů koronaviru a lidé začali cestovat, dopadla na ně válečná inflace. Vysoké náklady ovšem plně do jízdného promítnout nemohou. Znamenalo by to totiž zdražení i o více než sto procent. „Vyhodnocujeme také dopady na cestující a konkurenceschopnost především ve vztahu k individuální automobilové dopravě. Naší snahou je upravit tarif tak, aby cestující zůstali u drážní dopravy a nadále pro ně zůstala atraktivní,“ upřesňuje Šťáhlavský.

Zdražování energií? Na českých kolejích soláry zatím nebudou, dopravci se obávají krádeží a vandalismu.
Na českých kolejích soláry zatím nebudou. Obavy jsou z krádeží i poškození

Upravit jízdné směrem vzhůru mají v plánu i další. Třeba společnost Arriva Transport Česká republika avizuje, že ceny jízdenek vzrostou rovněž od poloviny prosince. „O kolik korun nebo procent to bude, ještě nevíme. Drtivou většinu spojů ale zajišťujeme na základě objednávky krajů nebo obcí, v takovém případě o ceně jízdenek nerozhodujeme, to je v gesci objednavatele,“ reaguje mluvčí dopravce Jan Holub.

Dálkové jízdné vlakem zvýšil už v únoru letošního roku průměrně o patnáct procent dopravce RegioJet. Důvodem byla vysoká cena trakční elektřiny. Další zdražení je podle majitele Radima Jančury nevyhnutelné. Konkrétní ale zatím nebyl.

Kvůli zpožděním a plánování výluk čelí Správa železnic a dopravci kritice cestujících
Místo sedmi let "jen" 2,5 roku. Správa železnic hájí abnormální zpoždění vlaků

Růst cen je podle ekonomů očekávatelný. „S ohledem na vývoj cen elektrické energie, paliv a dalších nákladů včetně těch mzdových, je zdražení jízdenek logickým krokem,“ říká hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek.

Ušetřit na jízdném ale lze

Podle Dufka se bude muset stát rozhodnout, jak moc bude chtít udržet ceny jízdného. „Pokud stát nechce podobně jako v Německu více dotovat přesun cestujících ze silnic na koleje, moc možností, než zdražování nezůstává. Snažit se zvyšovat komfort cestujících a současně i bezpečnost provozu nemůže jít ruku v ruce s levným jízdným, pokud se nenajdou dodatečné zdroje jinde,“ podotýká ekonom.

Zdroj: DeníkCestující mohou i po zavedení nového jízdního řádu a také oznámení o zdražení jízdného ušetřit. Musejí ale nakoupit jízdenky s dostatečným předstihem. Současné cena jízdenek Český drah, stejně jako jízdní řád, platí do 10. prosince, a to včetně předprodeje 60 dní. „Cestující si tak může zakoupit příslušné doklady za letošní ceny například na leden a únor. Platí to především pro časové jízdenky s delší platností,“ doporučuje Šťáhlavský.

Aspoň jedna lepší zpráva pro železničáře je ale na obzoru. Od začátku roku totiž řešila Správa železnic zásadní problém – neměla dodavatele trakční elektřiny na příští rok. Ten přitom vždy vzešel z jarní burzy. Nyní o něm nebylo jasno ani koncem srpna. Elektřinu se ale nakonec podařilo zajistit. Pomohlo k tomu rozhodnutí české vlády o zastropování cen elektřin.

Elektrická vlaková jednotka řady 680 Pendolino na trati u České Třebové.
Tratě v Česku se chystají na rychlost 200 km/h. První trasa povede na jih Čech

„Na trakční elektřinu pro železnici se vztahuje pondělní rozhodnutí vlády. Máme zajištěný potřebný objem 1,3 TWh. Správa železnic potřebný objem pro elektrickou trakci nakoupí ve výši 200 eur za MWh. To je jednoznačně dobrá zpráva pro důležitý segment dopravy. Procesní detaily nákupu vyřešíme v následujících dnech a týdnech,“ potvrdil včera Deníku ministr dopravy Martin Kupka.

Trable v MHD

Optimisticky zatím nevypadají vyhlídky dopravních podniků. Podle Sdružení dopravních podniků (SDP) ČR vzrostou náklady na zajištění dopravy oproti letošnímu roku o pět miliard korun. „Za těchto podmínek nebudou některá města poskytnout veřejnou dopravu ve stávajícím rozsahu,“ varuje předseda SDP ČR Tomáš Pelikán.

Špatnou kvalitu signálu uvnitř vlaků řeší zatím dopravci zřizováním palubní wi-fi sítě.
Rychlý internet ve vlaku do Brna či Olomouce? Měl by být za tři roky

Kromě zvýšených nákladů se totiž podnikům, ale ani městům či obcím nedaří najít pro příští rok dodavatele elektřiny či plynu. Mnohá města totiž modernizovala vozový park kvůli dopadům na životní prostředí. „Nyní nevíme, zda nám v našich rozpočtech zbude dostatek prostředků na jejich provozování a údržbu,“ konstatoval předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta města Kyjov František Lukl.

Své o tom vědí třeba v Brně. Tamní dopravní podnik stále marně hledá dodavatele stlačeného zemního plynu (CNG). Do výběrového řízení se ani napodruhé nikdo nepřihlásil. Hrozí, že od nového roku nevyjede 160 autobusů, pro které zkrátka nebude mít podnik palivo. Některé by mohly přestat jezdit už letos. „Řešíme aktuální podobu smlouvy se současným dodavatelem. Požaduje za dodávky plynu mnohem vyšší cenu, než je uvedena ve smlouvě. V krajním případě hrozí i vypovězení smlouvy,“ dodává ředitel podniku Miloš Havránek.