Je horké srpnové sobotní odpoledne a mladý jezdec na silném stroji se řítí vysokou rychlostí vstříc vzrušujícím serpentinám… Tak začíná typický scénář s nešťastným koncem. Je přitom jedno, jestli se dechberoucí zatáčky nacházejí na Červenohorském sedle nebo třeba na silnici číslo 50 ve Chřibech.

Mapa rizikových míst, kterou Deníku poskytl Portál nehod, ukazuje, že v každém regionu je nějaký úsek, kde motorkáři bourají opakovaně. „Taková místa najdeme zejména na známých výletních motorkářských trasách. V počtu nehodových shluků dominuje například Ústecký kraj a jeho prudké silnice na úpatí Krušných hor,“ dal příklady Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.

Milovníci motorek vyjíždějí na silnice nejčastěji o jarních a letních víkendech. A v té době také nejvíce bourají. Patří přitom k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. „Pokud se podíváme na všechny nehody, které se staly u nás od roku 2010, ze 78 procent se obešly bez zranění. Avšak u nehod, kde figurovala motorka, to bylo jen 21,4 procenta,“ upozornil pojistný matematik České kanceláře pojistitelů Petr Jedlička.

Již dávno neplatí, že největšími hazardéry s životem za řídítky motocyklů jsou čerství držitelé řidičského oprávnění
Nejproblematičtější motorkáři? Mladé a nezkušené přeskočili čtyřicátníci

Ještě větší rozdíl panuje v případě fatálních následků. „K těžkému zranění došlo jen u 2,6 procenta všech nehod na českých a moravských silnicích. U nehod motorkářů tak však bohužel skončilo 15,7 procenta bouraček,“ uvedl datový analytik Portálu nehod Marek Sibal.

Jezdci jdou bohužel často riziku naproti. Třeba u mladších věkových skupin je většinou na vině vysoká rychlost, případně nedostatečný odstup od vozidla před motorkou.

Vražedná rychlost

Mladí do 24 let jsou přitom téměř ve dvou třetinách případů viníky karambolu. „Začátečníci si neuvědomují, že šest kol náklaďáku brzdí rychleji než dvě kola motorky. Za velkým vozidlem navíc vzniká vzduchová kapsa, kterou řidiči motorek rádi využívají. Při náhlém prudkém zabrzdění je minimální čas na reakci a riziko srážky je velmi vysoké. Tohle se nikde v autoškolách nevyučuje,“ varoval Jan Chalas.

Nejčastější místa nehod na českých silnicích
Pozor na nebezpečné nehody: Toto jsou místa, kde Češi nejčastěji bourají

Starší motocyklisté jsou rozvážnější. Ve věkové skupině 39 až 45 let je podíl viníků a obětí dopravních nehod téměř vyrovnaný, nižší je také podíl karambolů způsobených nepřiměřenou rychlostí. Je-li motorkář poškozeným, je to většinou proto, že mu jiný řidič nedal přednost. Takové střety končívají těžkým zraněním nebo smrtí motorkáře častěji, než když nehodu zaviní jezdec sám.