Právě stále vzrůstající cena plynu nedá v posledních měsících spát podkováři Martinu Jirouškovi, který se stará o koně nejen v České republice, ale i za hranicemi. „Ve své pojízdné podkovárně zahřívám podkovy z desetikilové plynové lahve. Ještě v loňském roce se dala sehnat za 360 korun, dnes je takřka o sto procent dražší. A to nemluvím o ceně pohonných hmot, které na svých cestách za koňmi projedu,“ řekl Deníku podkovář.

Když zrovna není na cestách, vytváří podkovy doma v plynové peci. „I tady je znát citelné zdražení. Zatímco ještě v loňském roce jsem zaplatil za 33 kilogramovou láhev plynu 980 korun, tak dnes se dostávám přes 1800 korun,“ dodal Jiroušek.

Podle odborníků nelze očekávat, že by se ceny elektřiny a plynu vrátily na úroveň před současnou krizí
Tři krušné zimy? Ceny energií se na dřívější úroveň nevrátí, varují odborníci

Jeho kolegy z kamenných kováren nyní trápí takřka nedostatkové kvalitní černé kovářské uhlí.

„O práci není nouze, ale o kvalitní uhlí ano. Já ještě dojíždím zásoby z loňska, kdy stál metrák kvalitního uhlí kolem 750 korun, ale už od svých kamarádů a kolegů vím, že sehnat nové, bude nejenom fuška, ale také sáhnu hlouběji do peněženky,“ neskrývá obavy z budoucnosti umělecký kovář Čeněk Mach z Úpice na Trutnovsku.

Po staletí krotí kováři, podkováři a nožíři tři živly – oheň, vzduch a vodu. Avšak prvně jmenovaný teď mnohým může zlámat vazPo staletí krotí kováři, podkováři a nožíři tři živly – oheň, vzduch a vodu. Avšak prvně jmenovaný teď mnohým může zlámat vazZdroj: Deník/Petr Vaňous

Že jsou jeho obavy na místě, potvrzuje i nožíř Tomáš Bitner Přívratský. „S uhlím je opravdu nyní problém. Už před dvěma měsíci jsem marně hledal kvalitní uhlí po celé republice. Posledních šest metráků jsem nakonec sehnal ve Vrchlabí. A stálo kolem dvou tisíc korun za metrák,“ uvedl Přívratský.

Cukroví z lineckého těsta
Příliš drahý produkt. Pekaři kvůli cenám surovin připraví méně cukroví

Jedním dechem však dodal, že co se týče kvality, tak vysoká cena ji rozhodně nezaručuje. „Ta kvalita je opravdu mizerná a je velký problém dosáhnout svářecí teplotu, která se pohybuje od 1300 stupňů Celsia výše. Zatímco dřív jsem dokázal udělat čtyři až pět kovářských svarů na jedno vyčištění výhně, dnes jsem rád, když dokážu udělat jeden svar,“ uvedl nožíř.

Drahý materiál 

Avšak nejenom drahé a nedostatkové palivo tíží mistry černého řemesla. Problém je i s hlavním artiklem jejich práce – železem. „Ještě před půl rokem jsem železo kupoval kolem 23 korun za kilogram. Dnes za stejnou váhu dám okolo 45 korun,“ postěžoval si kovář Mach.

Uhlí, koks, palivo - ilustrační foto.
Češi se bojí rostoucích cen plynu. Vykupují uhlí, to zdražilo o desítky procent

Cena materiálu trápí i podkováře Jirouška. „Kdybych měl podkovy kovat klasicky z konstrukční ocele, tak se majitelé koňů nedoplatí. Cena oceli se zdražila třikrát o dvacet procent a jedna podkova by dnes vyšla na částku přes 850 korun. Násobte to však čtyřmi,“ uvedl podkovář, který proto raději vsází na polotovarové podkovy, jež si dováží ze zahraničí.

I ty však podražily. „Ještě loni stála taková podkova kolem šedesáti korun. Dnes vyjde na dvojnásobek,“ doplnil podkovář. Obutí koně však není jako u auta na jednu sezonu. Interval mezi běžným podkováním koně je totiž od šesti do osmi týdnů. A to i u korektury kopyt bez podkov.