Vyplývá to ze zveřejněných statistik Drážní inspekce. Podle nich došlo současně i k poklesu počtu zraněných a usmrcených lidí. Počet nedovolených jízd za návěstidlo zakazující jízdu zůstal úplně stejný jako před rokem.

Podle statistik loni Drážní inspekce zaznamenala 3 701 mimořádných událostí, což je meziroční pokles o 21 procent. Hlavní pokles nastal u neželezničních drah, tedy hlavně u tramvají a trolejbusů. Drážní inspekce vznikla v roce 2003, starší čísla v podstatě nejsou k dispozici. Celkem při mimořádných drážních událostech zahynulo 242 lidí a zraněno bylo 757 lidí.

Červenec jako extrémní měsíc

Samotná železnice (kromě metra) zaznamenala loni také pokles, ale výrazně menší než celkový počet drážních mimořádností. Na železnici bylo celkem 1 150 mimořádností, o 78 méně než před rokem.

Extrémem roku byl červenec, kdy došlo k celkem 134 událostem. To je nejvíce za jediný měsíc za posledních pět let.

Počet usmrcených na železnici se snížil o 2 osoby, počet zraněných se naopak o 41 zvýšil. Nejčastější příčinou úmrtí či zranění člověka je jeho střet s vlakem, kdy jde buď o neopatrné jedince přecházející koleje mimo přejezdy či sebevrahy.

Červencová série nehod vedla ke zřízení ministerské bezpečnostní komise. Výsledkem její činnosti jsou zatím hlavně virtuální desítky miliard, které stát slibuje do zabezpečení tratí. Jednou z mála reálných změn je nový režim na tratích řízených podle předpisu D3, kdy strojvedoucí musí nově před odjezdem z každé dopravny obdržet svolení od dirigujícího dispečera. Jde především o reakci na nehodu u Perninku.

Výraznější pokles zaznamenala Drážní inspekce u střetnutí na železničních přejezdech, a to o 19 procent, což se pozitivně projevilo i na počtu usmrcených, kterých však bylo méně jen o devět procent. Stejně jako v předchozím roce byl i v roce 2020 nejtragičtějším měsícem červenec, kdy se na přejezdech stalo na 26 střetnutí, při nichž zemřelo 7 osob.

Slabší provoz při nouzovém stavu

Zajímavý je přitom i vývoj v projetí návěsti zakazující jízdu. Jde o případy, kdy je většinou příčinou chyba strojvedoucího. Loni jich bylo 149, úplně stejně jako v roce 2019.

Drážní inspekce dlouhodobě nekomentuje důvody, proč ke změně trendu v nehodovosti dochází, zabývá se hlavně vyšetřováním samotných mimořádných událostí. Jedním z důvodů loňského poklesu může být i slabší provoz, zejména na jaře při prvním nouzovém stavu.