Dodávky čipových polovodičů a dalších komponent z Asie nadále váznou. Přitom jeden automobil spotřebuje v průměru na 1500 polovodičů. A podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Zdeňka Petzla dojde k vyrovnání převisu poptávky nad nabídkou až na přelomu let 2022 a 2023. „Nebýt tohoto problému, produkce by se minimálně přiblížila předkrizovým dobám. Kvůli nedostatku čipů však nyní odhadujeme, že letos nebude vyrobeno minimálně 70 tisíc vozidel, pro které by jinak automobilky měly zájemce, “ vypočítal Petzl.

Výpadek v dodávce čipů poznali kromě zákazníků i zaměstnanci automobilek. „V uplynulých měsících se nám dařilo minimalizovat dopady na výrobu v závodech v České republice, bylo třeba zrušit pouze několik směn. V současnosti však předpokládáme, že dostupnost čipů bude v příštích týdnech omezená natolik, že ucelená výroba již nebude možná,“ uvedla na dotaz Deníku mluvčí mladoboleslavské automobilky Kamila Biddle.

Již tak drahé pohonné hmoty také v červenci nadále zdražovaly
Ceny nafty vystoupaly na rekordní úroveň. Dál už neporostou, míní odborníci

I z tohoto důvodu se společnost dohodla se odborovým svazem KOVO na momentální omezení výroby. Ani toto omezení, orámované srpnovou celozávodní dovolenou, však podle šéfa odborů Povšíka asi nebude stačit a odstávka bude delší, než se čekalo. „V současné sobě jsou největší problém řídící jednotky dveří z Malajsie. A to mělo dopad i na to, že místo toho, aby začala plánovaná celopodniková dovolená 2. srpna, začala prakticky o pár dní dříve. V tuto dobu se nám podařilo vyjednat překážku na straně zaměstnavatele s náhradou 85 procent průměrné mzdy,“ popisuje odborový předák. Podle něj se  výroba škodovek nejspíše nerozběhne ani v prvním týdnu po ukončené celozávodní dovolené. Zpět se pracovníci vrátí nejspíše kolem 23.srpna.

Problémy mají i další automobilky

Škodovka samozřejmě není jediná, kdo na takzvaný čipový hladomor naráží. Občasné problémy hlásí i Toyota Manufacturing CZ. „My jsme výrobu zastavili již v březnu na devět dní a nyní máme občas take výpadky,” potvrzuje mluvčí kolínské automobilky Tomáš Paroubek. Výpadky čipů navíc netrápí jen výrobce osobních automobilů. Například kopřivnická TATRA Trucks vyrobila podle vyjádření SAP kvůli nedostatku čipů v první polovině roku 538 vozidel, o 90 kusů méně než loni.

Analytici z oblasti automobilového průmyslu přitom žádné dobré zprávy nemají. Například podle odborníků z mezinárodní poradentské společnosti PwC půjde o běh na dlouho trať. “Světlo na konci tunelu možná viditelné je, ale není nijak blízko. Výrobní cyklus u čipů trvá v průměru mezi 16 a 50 týdny, a proto “čipová krize” ještě nějakou dobu potrvá,” konstatuje ředitel strategického poradenství PwC Česká republika Jan Hadrava.

Rozvoj carsharingu patří mezi cíle Klimatického plánu hlavního města do roku 2030.
Sdílení aut je v kurzu. Využívá jej přibližně desetina Pražanů

“Už nyní se to projevuje zpožděním dodávek, což pravděpodobně po slabém pandemickém roku vyústí v další rok, kdy zůstanou prodeje automobilů výrazněji pod svým potenciálem,” dodává analytik. Podle něj je navíc pravděpodobné, že po déle trvající krizi se ceny nových vozů zvýší. “Pokud by se z aut na delší dobu stalo vzácné a nedostatkové zboží, museli by výrobci snížit objem výroby a to promítnout do cenotvorby, což by mohlo znamenat ještě výraznější zdražení,“ odhaduje Hadrava.  

Podle světových analytiků by se měla situace kolem čipů pro automobilový průmysl zlepšit v řádech měsíců. Čína totiž převezme část výroby, kterou nedokázali uspokojit výrobci z Tchaj-wanu. V jiných odvětvích ale problémy vydrží déle a jako další by nedostatek čipů mohl brzy zasáhnout výrobce chytrých telefonů.