První pomalovaný vlak zaregistrovali železničáři přibližně před měsícem v Dolní Poustevně, kde si zatím neznámý sprejer vyhlédl motorák Desiro.
„Dříve byly podobné případy především ve velkých městech. V poslední době je to ale fenomén prakticky všude. Vandalové velmi často využívají toho, že jsou vlaky odstavené přes noc ve stanicích, kde není depo, jako je tomu například právě v Dolní Poustevně," vysvětluje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
Znovu se vandalové projevili i během uplynulého týdne, kdy poničili hned dva vlaky. Na Jedlové pomalovali moderní motorovou soupravu RegioShark. Zatím naposledy řádili v úterý v České Kamenici, kde si vybrali odstavenou Regionovu.
Ve všech případech se škody šplhají do mnoha tisíců korun. Na Desiru v Dolní Poustevně dráhy odhadly škodu na 13 tisíc, na Regionově vandalové způsobili škodu za sedm tisíc korun. Nejvyšší škodu pak způsobili na nejmodernějším vlaku na železnici na Děčínsku na RegioSharku, na tom je škoda 14 tisíc korun.
Pokaždé sprejeři pomalovali prakticky celý bok osobního vlaku.
„Pomalování budeme muset nechat odstranit pomocí speciálních přípravků, což je poměrně drahé," vysvětluje Pistoriusová.
Také proto se dráhy obrátily na policii, která případ vyšetřuje. Té České dráhy hlásí všechny větší škody.
„Případ vyšetřujeme pro podezření ze spáchání trestného činu poškození cizí věci," uvedla policejní mluvčí Petra Trypesová s tím, že za poslední měsíc mají nahlášené čtyři poškozené vlaky.
Pokud se policii pachatele podaří odhalit a dopadnout, České dráhy po něm veškerou škodu vymáhají. Odstranění jednoho metru čtverečního sprejové malby přitom vyjde na 300 až 600 korun.
V posledních letech škody způsobené sprejery na vlacích výrazně klesají, přesto stále dosahují milionových částek. V roce 2011 se vyšplhaly v celé České republice jen na vlacích Českých drah na více než 27 milionů korun, loni to bylo 8,3 milionů korun. A za prvních devět měsíců letošního roku necelých pět milionů.
„Důsledná prevence, ostraha vlaků a objektů bezpečnostní agenturou a speciální tým, to vše napomáhá ke snížení škod," vysvětluje Radka Pistoriusová, jak se Českým drahám podařilo během poměrně krátké doby tak výrazně snížit škody způsobené sprejery.
Měsíčně dráhy zaznamenaly letos v průměru 280 případů, do konce září jich dohromady bylo přes dva a půl tisíce.
Kromě zvýšení bezpečnostních opatření se jako účinná obrana proti vandalům se spreji ukazuje také speciální nátěr s nanočásticemi. Cena nátěru, který se používá především u budov, se pohybuje kolem 200 korun za metr čtverečný.
Právě cena odrazuje použití podobných nátěrů například u vlaků nebo tramvají, kterých jezdí v České republice značné množství.
Čislo dne: Přesně 2 519 případů vandalství, které mají na svědomí sprejeři, registrovaly za prvních devět měsíců letošního roku České dráhy. Vandalové tak způsobili na vlacích škodu za téměř pět milionů korun. Ale i letos se potvrzuje klesající trend, rok od roku totiž škody způsobené sprejery na majetku Českých drah klesají. Ještě před čtyřmi lety vyšplhaly nad 27 milionů, za celý loňský rok to bylo již jen lehce přes osm milionů korun.