Nepřetržitě pět let stoupá na Děčínsku počet odhalených řidičů pod vlivem drog. Jedním z důvodů je i to, že policie začala provádět více kontrol.

Ještě před pěti lety zadrželi policisté při silničních kontrolách na Děčínsku jen dva řidiče pod vlivem drog, loni to již bylo téměř patnáctkrát více. Podle policejních statistik jich uvízlo v sítu kontrol 29. Policisté z dopravního inspektorátu totiž dělají kontroly každý den. Kromě toho se všichni kontrolovaní řidiči podrobí i testu na alkohol.

„Každý řidič dostane dýchnout, zda není pod vlivem alkoholu. Pokud je zkouška negativní a policistům se nezdá například jeho chování, přistoupíme také k testu na přítomnost drog," vysvětluje vedoucí děčínského dopravního inspektorátu Martin Votrubec.

Pro policii ale není takové testování levnou záležitostí. Jeden test na drogy vyjde na přibližně 600 korun, proto se mu na rozdíl od testu na alkohol nepodrobují automaticky všichni zastavení řidiči. Náklady na provedení alkoholového testu jsou totiž nízké.

Test je 
chemickou reakcí

Pro policisty je podezřelá například otupělost řidiče, nebo je naopak příliš živý, případně má rozšířené zorničky. Podle Votrubce je to z lidí také mnohdy cítit.

„Řidiče vyzveme, aby si zevnitř olízl tváře, následně mu lízátkem otřeme jazyk. To vložíme do testeru, ve kterém je 
v jednorázové patroně destilovaná voda, která aktivuje chemickou reakcí samotný test," popisuje testování na přítomnost drog Votrubec. Na testeru, který má česká policie k dispozici, je přitom možné poznat několik druhů drog.

Další možností, jak získat potřebný vzorek, je kromě slin také pot řidiče. I v něm se totiž dají najít stopy drog. V případě, že je drogový test pozitivní, vyzvou policisté řidiče k lékařské prohlídce. Při té je možné po odběru krve přesně stanovit, kolik a jaké drogy v sobě řidič má.

Pokud ale řidič již nadýchá, na přítomnost drog jej policisté netestují. Podle Votrubce totiž už k porušení zákona došlo a přítomnost drog by nebyla ani přitěžující okolností. Jedinou výjimkou jsou závažné dopravní nehody. Při těch jsou řidiči testováni jak na alkohol, tak na drogy. Například loni měly drogy přímý podíl na jedné smrtelné nehodě, drogy měl v těle sám řidič, který nehodu zavinil.

Podle odborníků jsou přitom drogy za volantem výrazně horší než alkohol. S tím loni přistihli policisté 116 řidičů a toto číslo se v posledních letech téměř nemění.

„Drogy jsou opravdu velký problém, pomalu se to dorovnává s alkoholem. Drogy jsou ale mnohem zrádnější než alkohol, navíc působí na člověka mnohem déle. A to aniž si to uvědomuje," říká dopravní expert z BESIPu Jan Pechout.

Podle Pechouta je problém také v účinnosti drog.

„Na každého účinkuje daná droga jinak. Záleží také na její kvalitě, protože ta je velmi rozdílná. Navíc některé drogy člověka utlumí, jiného pro změnu nabudí a má pocit, že je naprosto v pohodě. Vždy ale mají řidiči problémy s odhadem vzdálenosti nebo rychlosti," vysvětluje severočeský dopravní odborník.

BESIP proto na nejrůznější akce vozí speciální brýle, ve kterých si mohou lidé vyzkoušet, jak vidí řidič pod vlivem alkoholu a drog. A pro mnohé je překvapující, jak špatný odhad vzdálenosti lidé pod vlivem mají.

Pravděpodobně loni nejznámější tragickou dopravní nehodou, na které měly svůj podíl drogy, bylo květnové sražení policistky na Mělnicku.

Řidiče chtěli nejprve zastavit policisté při běžné kontrole, to se jim ale nepodařilo. Do jeho pronásledování se pustilo několik policejních hlídek. Zfetovaný řidič nereagoval ani na další výzvu k zastavení a při tom srazil policistku. Ta utrpěla vážná zranění hlavy, kterým následně v nemocnici podlehla.