U většiny čerpacích stanic při tankování takzvaně vedle nesáhnete, ale jsou i takové, které nehrají úplně fér. Česká obchodní inspekce (ČOI) odebrala v červenci 219 vzorků pohonných hmot a jakostním požadavkům nevyhovělo šest odebraných vzorků automobilového benzinu. Nejvíce hříšníků bylo z Ústeckého kraje, a to hned tři.

„Jedná se o čerpací stanice z okresů Klatovy, Děčín, Chomutov a Beroun s tím, že na Klatovsku a Děčínsku byla vždy dvě zjištění. Až na jednu výjimku šlo pokaždé o jinou pumpu,“ řekl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Česká obchodní inspekce kontroluje u paliv hned několik parametrů. Jsou to oktanové a cetanové číslo, hustota, bod vzplanutí, obsah vody, průběh destilační křivky nebo množství biosložek v palivu.

„Kontrolované vzorky ve dvou případech nevyhověly v jakostním parametru „tlak par“, kdy byly naměřené hodnoty 64,6 kPa a 72,9 kPa, ale maximální povolená hodnota je 62,0 kPa. Ve čtyřech případech vzorky nevyhověly v jakostních parametrech oktanového čísla. Výsledek byl 94,1 94,4, přičemž minimální hodnota je 94,6,“ vysvětlil Fröhlich.

Co se týče biopaliv, tak laboratorními rozbory dopadly na jedničku. „Překročení přípustné horní hranice obsahu bioložek u odebraných vzorků sledovaných motorových paliv nebylo zjištěno,“ doplnil mluvčí ČOI.

Celkově na začátku letních prázdnin odebrali kontroloři ČOI 219 vzorků, z toho jich nevyhovělo 2,7 procenta. Vždy se jednalo o benzin. Výše pokut půjde do desítek tisíc korun. Konkrétní seznam závadných provozovatelů úřad zveřejní, až budou pravomocná rozhodnutí.

Kvalita pohonných hmot se v České republice rok od roku zlepšuje. Za posledních 20 let se zlepšila trojnásobně. Seznamy hříšníků, a to včetně pokut a odůvodnění, publikuje ČOI od roku 2012. Být na černé listině je pro pumpaře podle mluvčího větší trest než samotná pokuta.

„Pokud řidiči vidí, že stanice má dlouhodobě problémy s kvalitou, přestanou k ní jezdit,“ řekl už dříve mluvčí Jiří Fröhlich.

Kvalitu pohonných hmot si hlídá i profesionální šofér Pavel Mrázek z Ústí nad Labem. „Jezdím dodávkou sám na sebe, ročně i 50 tisíc kilometrů. Pokud nemusím jinak, tak tankuji na jedné pumpě, kde vím, že nic nešidí. Současné dieselové motory jsou na nekvalitní naftu háklivé. Proto si raději připlatím za lepší palivo, než abych dotoval autoservisy,“ řekl Mrázek.