Co dokáží, ukázali například 1. února, od kdy se litoměřická policie začala zabývat útokem na železniční dráhu. Zloději ukradli součásti z vyřazené železniční tratě mezi obcemi Lovečkovice a Lukavice.

„Na Zubrnické museální železnici v úseku 50 metrů zloděj odmontoval a odcizil železné součásti. Zmizely podkladnice, vrtule a spojky v celkové hodnotě 20 000 Kč. Skutečná hodnota odcizených železných dílů je však nevyčíslitelná. Je pravděpodobné, že odcizené součásti z tratě zpeněžil ve sběrně surovin,“ uvedla k případu Alena Romová z litoměřické policie.

Předseda Zubrnické museální železnice Martin Kašpar řekl, že jízda z ústeckého nádraží Střekov do Zubrnic sice tímto útokem není ohrožena, ale ztíží to rekonstrukci dalšího úseku trati.

„Především ale zloději ukradli originální součásti trati z roku 1941. Ty jsou nenahraditelné. Takový materiál se již nevyrábí, jsou unikátní. Zloději poškodili úsek ze Zubrnic do Lovečkovic. Byli sice vyrušeni, na místě zůstala i jejich lopata. Přesto ale jsou škody citelné,“ uvedl Kašpar.

Loni starý motoráček z počátku padesátých let přijel na nádraží Ústí – západ v 9 hodin ráno 28. října a tím zahájil turistickou přepravu cestujících z Ústí do Zubrnic. V ten den byl státní svátek, a také svátek zubrnické lokálky. A vítězství železničních nadšenců nad byrokraty, kteří trať kdysi zrušili.

Cestující vyjeli z Ústí do Velkého Března, aby zde pokračovali po obnovené trati z Velkého Března do Zubrnic obnovenou zubrnickou lokálkou. Je to zřejmě první lokálka, kterou převzali kompletně do své péče železniční nadšenci.

Poslední vlaky na zubrnické dráze vyjely roku 1978 a potom byla formálně zrušena. Poslední veřejný vlak po trati jel s cestujícími na výlet v roce 1993. O její zachování museli zájemci o udržení trati 17 let bojovat i s úředníky, kteří ji zrušili, i odmítali trať prodat.

Kašpar k historii trati dodal, že nakonec zrušenou trať koupili nadšenci od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) v roce 2008. Na opravu vydali přes tři čtvrtě milionu korun.