Na cestující na trase L4 Mladá Boleslav město – Česká Lípa – Rumburk čeká od 12. prosince velká změna. České dráhy, které doposud zajišťovaly obsluhu této železniční trati, nově nahradí německý dopravce Die Länderbahn. Ten uzavřel smlouvu s Libereckým krajem na deset let.

Nasazení vozů Siemens Desiro přinese podle společnosti řadu výhod. Nízkopodlažnost zlepší přístupnost pro cestující se zhoršenou schopností pohybu, rodiny s dětmi a lidi se zavazadly. Větší kapacita a široké dveře zase představují výhodu v turistické sezóně. „Vyšší výkon a dynamika vozů umožní přesnější dodržování jízdních řádů, což by mělo v České Lípě zlepšit spolehlivost přestupů na navazující spoje,“ sdělil jednatel společnosti Die Länderbahn Michal Barták.

Vyjma dvou moderních klimatizovaných vozidel Pesa Link II označovaných jako „RegioShark“ nyní jezdí na lince starší motorové vozy řady 843. Těm se kvůli svému tvaru přezdívá „Rakev“. „Modernizaci vlakových souprav vítám, ale s hodnocením si počkám, až jak se nový dopravce osvědčí,“ okomentoval výměnu českolipský zastupitel Miroslav Hudec.

Michael Georgiev.
Mluvčí záchranářů Libereckého kraje: K pádu lanovky jsme vyjížděli poprvé

Do jednání o obsluhu trati se zpočátku zapojili všichni dopravci, kteří v Libereckém kraji vlaky provozují. Nakonec se kraj rozhodl pro Die Länderbahn. České dráhy sice nabídly i nasazení lepších vozů, ale jejich návrh vycházel za dobu trvání smlouvy o stamiliony korun dráž. „Nově vybraný dopravce bude jezdit za 169,77 koruny na kilometr. Při desetiletém trvání kontraktu tak může úspora dosáhnout řádově až stovek milionů korun oproti některým konkurenčním nabídkám,“ přiblížil důvody výběru náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták. Vlaky budou jezdit také v Ústeckém a Středočeském kraji, podle dohody spravuje linku L4 právě Liberecký kraj. Od prosince příštího roku by měly vlaky německé společnosti obsluhovat také linku L2 Liberec – Česká Lípa – Děčín.

Kraj zahájil postupné modernizování a zlepšení vlakových spojení v regionu v roce 2009, kdy se začala na železnicích objevovat nízkopodlažní vozidla. O dva roky později došlo k nasazení nových vozidel Stadler RegioShuttle RS-1 na Frýdlantsku a Tanvaldsku. Modernizace vlaků pokračovala na tratích z Liberce do Hrádku nad Nisou či do Děčína a Semil. „Podpisem smlouvy s německým dopravcem jsme v podstatě dokončili generační obnovu vozidel na všech páteřních regionálních linkách, za které je kraj zodpovědný,“ podotkl hejtman Martin Půta.

Dagmar Hájová, Alena Vrátná, Tamara Chalupecká, Pavlína Procházková
Z Děčína až k Ještědu. Tyto ženy zvládly extrémní závod Winterman 2021

Nový dopravce je prý na start na lince přichystaný. „Od začátku listopadu jsme začali se školeními pro strojvedoucí i průvodčí tak, aby na začátek provozu byli všichni dostatečně připraveni. Po několika setkáních s našimi novými kolegyněmi a kolegy věřím, že jsme pro linku L4 postavili silný a spolehlivý tým,“ ujistil Barták.

Podíl Českých drah na výkonech v Libereckém kraji klesne pod 50 %, bude zhruba rovnoměrně rozdělen mezi tři dopravce. Jedná se o Die Länderbahn, České dráhy a Arrivu. Německá společnost od konce roku 2010 jezdí z Liberce přes Žitavu do Varnsdorfu a Seifhennersdorfu pod značkou Trilex. O čtyři roky později začala obsluhovat vlaky z Liberce do Drážďan a o letních víkendech zajišťuje turistické spojení z Liberce k Máchovu jezeru.