Debaty se zúčastní autorka, ak. mal. Eliška Rožátová a ak. soch. Magdalena Kracík Štorkánová, odbornice na mozaikové umění z Art a craft MOZAIKA, která se o zachování jedinečného kulturního dědictví dobového výtvarnictví přelomu 70. a 80. let zasadila.

Skleněná kruhová mozaika Slunce je z ručně mačkaných segmentů o velikosti 1 cm, má v průměru 9 m a zabírá plochu přes 63 čtverečních metrů.

Záchrana za pět minut dvanáct

V roce 1989 se hotel stal majetkem hlavního města Prahy a byl zpřístupněn veřejnosti. V roce 2002 přešel do soukromého vlastnictví a začalo se jednat o demolici budovy, jejíž poslední spásou mohlo být prohlášení hotelu kulturní památkou. Ministerstvo kultury tento návrh ovšem neschválilo, a tak letos v lednu získala společnost PPF povolení k demolici hotelu.

Po půlročních vyjednáváních Magdaleny Kracík Štorkánové s majitelem hotelu byla mozaika darována občanskému sdružení Art a craft MOZAIKA, které se zabývá ochranou a rehabilitací muzivního (mozaikového) umění. „Ať už je konec budovy sebesmutnější, jsem vděčná, že nám bylo umožněno sejmout mozaiku, ačkoli jsme byli striktně limitováni čtrnácti dny práce," uvedla žena stojící za aktem záchrany mozaiky a dodává: „Ráda bych podotkla, že majitel nám vyšel vstříc. Jednání bylo korektní, byť zdlouhavé, a mozaiku se podařilo zachránit skutečně za pověstných pět minut dvanáct."

Pražská galerie českého skla ve spolupráci s Art a craft MOZAIKA chce pomoci najít nový výstavní prostor pro toto jedinečné monumentální dílo. „Jedná se o ojedinělou příležitost obohatit muzejní sbírky či jiné prostory o tuto cennou mozaiku a zpřístupnit ji tak široké veřejnosti," říká ředitelka PGČS Kateřina Čapková.

Dílo plné symbiózy a harmonie

Autorka abstraktní kompozice Slunce Eliška Rožátová studovala v ateliéru profesora Kaplického a Libenského na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a patří ke generaci umělců, kteří vstoupili do výtvarného dění na konci 60. let. Je autorkou četných děl ve veřejném prostoru a v architektuře, například skleněné mozaiky v koncertní síni Atrium (7 x 5,5 m) z roku 1982, která je dnes instalovaná fragmentárně ve foyeru Muzea Skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.

Její dílo je vždy v symbióze a harmonii s okolní architekturou a prostorem. Věnovala se propojování sklářských technik s mnohými inovacemi a technologickými postupy vždy tak, aby uplatnila svůj smysl pro vytříbenou barevnou kompozici a malbu. Byla oceněna čestným uznáním za díla v českém pavilonu na Expu' 67 v Montrealu.